Κυρ. Αναστ. Μανέττας: Η Παγκόσμια Ύψωση του Τιμίου και Ζωοποιού Σταυρού
ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 792 ΦΟΡΕΣ
Γράφει ο Πρωτοπρεσβύτερος
Κυριάκος Αναστ. Μανέττας
Κληρικός-εκπαιδευτικός, εφημέριος Ιερού Ναϋδρίου Αγίας Ειρήνης-
Τριών Ιεραρχών Παν/μίου Αιγαίου Ρόδου
Στο μέσο του πρώτου μήνα του εκκλησιαστικού και σχολικού χρόνου γιορτάζει και προβάλλει η Αγία μας Εκκλησία τον Τίμιο και Ζωοποιό Σταυρό. Εκκλησιαστικά ονομάζεται η Παγκόσμιος Ύψωση του Τιμίου Σταυρού. Είναι η ημέρα αυτή που μοιράζουμε στους χριστιανούς μας Αγιασμό και βασιλικούς ή Σταυρολούλουδα, όπως τα αποκαλούν, σε πολλά μέρη της Ελλάδας.
Είναι γνωστή και ιστορικά αποδεδειγμένη η παρέμβαση της βασίλισσας και ισαποστόλου Αγίας Ελένης και του υιού της Αγίου Κωνσταντίνου στο να βρεθεί ο Τίμιος Σταυρός του Κυρίου μας.
Στον φρικτό Γολγοθά, τον λεγόμενο «κρανίου τόπο», μέσα σε πέτρες και βραχώδες μέρος, ανασκαφές δεκάδων εργατών γίνονταν με φοβερή δυσκολία.
Η Αγία Ελένη τους ενθάρρυνε, μέχρι και τα προσωπικά της κοσμήματα πρόσφερε μέχρι που ξαφνικά φύτρωσε ένα αρωματικό φυτό που εξαιτίας της Βασίλισσας Αγίας Ελένης ονομάστηκε Σταυρολούλουδο, το λουλούδι του Σταυρού.
Σήμερα, κοσμεί χειμώνες, καλοκαίρια, Μοναστήρια, Εκκλησίες, σπίτια και θεωρείται ευλογημένο βότανο και θεραπευτικό, στη μαγειρική και την ιατρική αντίστοιχα. Κάτω από αυτό το φυτό βρέθηκαν οι 3 Σταυροί των δύο ληστών και του Χριστού.
Το μέγα θαύμα έγινε όταν οι δύο Σταυροί στις χιλιάδες των πιστών, μπροστά στον πατριάρχη Ιεροσολύμων, δεν έδειξαν σημάδια θαυμάτων, ο Σταυρός του Χριστού όμως χωρίς την επιγραφή, με προσευχές ατέλειωτες και αγωνία θεράπευσε αναπήρους, τυφλούς και ασθενείς. Επειδή υπήρξαν ατυχήματα και αδιαχώρητο, τον πήγαν στον ναό της Αναστάσεως και τον ύψωσαν για να τον βλέπουν και να τον θαυμάζουν οι χριστιανοί.
Αυτή η Ύψωση του Σταυρού γιορτάζεται στις 14 Σεπτεμβρίου κάθε χρόνο. Γι’ αυτό, τιμητικά στις ιερές εικόνες βρίσκεται ο Μέγας και Άγιος Κωνσταντίνος και η Αγία και ισαπόστολος μητέρα του Ελένη με τον Σταυρό του Κυρίου στη μέση.
Το φονικό αυτό όργανο, το ατιμωτικό και προσβλητικό, με τη θυσία και Σταύρωση του γλυκύτατου Ναζωραίου μας έγινε φως, στήριγμα, ελπίδα, ασπίδα προστασίας σε κινδύνους, σε απειλές, σε πολέμους και δυστυχίες διαχρονικά των πιστών.
Στολίζει τους ναούς μας , αποτελεί ένα αξιοθαύμαστο σύμβολο στον λαιμό μας από την ημέρα της βάπτισής μας.
Στα κοιμητήρια, στους τάφους των αγαπημένων μας νεκρών, σε ναούς, μοναστήρια, σε βουνά ή λαγκάδια και κάμπους. Είναι το μοναδικό σύμβολο που εξαφανίζει τις παγίδες του διαβόλου στη ζωή μας. Γι' αυτό με το δεξί μας χέρι και με τα τρία δάκτυλά μας κάνουμε τον Σταυρό μας για δύναμη και ενίσχυση, υγεία και ευλογία.
Αγαπημένα μου αδέλφια , κλήρος και λαός, ας κοιτάξουμε τον Σταυρό του Χριστού μας για να λάβουμε δύναμη στον καθημερινό μας αγώνα και στον Σταυρό που σηκώνουμε όλοι μας. Μπορεί να είναι διαφορετικοί οι Σταυροί που σηκώνει ο καθένας μας, όμως χωρίς υπομονή, καρτερία και ταπείνωση, τίποτε δεν κερδίζουμε.
Ο Χριστός είπε “όποιος θέλει να γίνει δικός μου μαθητής και πιστά να με ακολουθήσει, πρέπει αγόγγυστα και υπομονετικά να σηκώσει τον δικό του Σταυρό.
Όλη η Ακολουθία Εσπερινού και Θείας Λειτουργίας του Τιμίου Σταυρού ομοιάζει με της Μ. Παρασκευής.
Γι’ αυτό είναι αυστηρή νηστεία, πλην Σαββάτου – Κυριακής που τρώμε λάδι.
Τα τροπάρια και οι ύμνοι δείχνουν το μεγαλείο του Σταυρού στη ζωή και την πορεία της εκκλησίας μας. Των Βασιλέων η δόξα, των πιστών το στήριγμα, των ιερέων η ελπίδα και το καύχημα.
Για όλους μας πρέπει ο Τίμιος Σταυρός να είναι το σημείο αναφοράς, προσευχής, κατάνυξης, δέους και περισυλλογής. Όταν έχουμε και σηκώνουμε Σταυρό, προσγειωνόμαστε στην πραγματικότητα, συνειδητοποιούμε την αδυναμία μας, την ανθρώπινη. Είτε ασθένειες, είτε δοκιμασίες οικογενειακές, προσωπικές, επαγγελματικές έχουμε είναι το καμπανάκι του Χριστού μας.
Ξυπνάτε, συνέλθετε, ταπεινωθείτε, προσεύχεσθε. Έτσι, μόνο θα σωθούμε και θα ενωθούμε μαζί στην αιώνια ζωή αδέλφια μου. Αμήν.

Ακολουθήστε τη Ροδιακή στο Google News