Β. Περίδης: Πώς θα λειτουργεί πλέον το Κτηματολόγιο Ρόδου
ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 4156 ΦΟΡΕΣ
Σε μία «νέα εποχή» έχουν περάσει οι συναλλαγές ακινήτων στην περιοχή μας, καθώς, από την περασμένη Δευτέρα 20 Ιανουαρίου, έχει ξεκινήσει τη λειτουργία του το Κτηματολογικό Γραφείο Δωδεκανήσου.
Τι σημαίνει όμως αυτό πρακτικά για τον κάθε πολίτη, ή τους δικηγόρους που χειρίζονται τέτοιους είδους υποθέσεις; Ποιες οι διαφορές μεταξύ του Κτηματολογίου που γνωρίζαμε έως πρότινος και του Κτηματολογικού Γραφείου Δωδεκανήσου και τι γίνεται με τις «καθυστερήσεις» που συνήθως αντιμετώπιζαν οι πολίτες στη διεκπεραίωση των υποθέσεών τους;
Σε όλα αυτά τα ερωτήματα ζητήσαμε να μας δώσει απαντήσεις ο πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Ρόδου, κ. Βασίλης Περίδης, ο οποίος και μας εξηγεί τις διαφορές και τις αλλαγές που υπάρχουν, τονίζοντας πως «σε βάθος χρόνου, όταν ολοκληρωθεί η μετάπτωση, θα υπάρχει ευκολότερη πρόσβαση σε αιτήσεις και πληροφορίες, ταχύτερη εξυπηρέτηση, οικονομία χρόνου και καλύτερος έλεγχος των τίτλων των ακινήτων. Ο απλός πολίτης θα μπορεί να ελέγχει το ακίνητό του ο ίδιος, ενώ οι δικηγόροι θα έχουν πρόσβαση ελέγχου όλων των ακινήτων και οι υποθέσεις θα μπορούν να διεκπεραιώνονται εξ αποστάσεως»!
Ο κ. Περίδης αναφέρεται και στο τι θα γίνει με τις 60.000 ακαταχώρητες πράξεις αλλά και μέχρι πότε οι συνάδελφοί του θα μπορούν να έχουν πρόσβαση στα βιβλία του πρώην Κτηματολογίου, ενώ ξεκαθαρίζει πως: «Ως Σύλλογος, θα παρεμβαίνουμε συνεχώς για να διορθώνονται τυχόν αρρυθμίες της Υπηρεσίας και να βελτιώνεται η παροχή των υπηρεσιών της, προς όφελος της κοινωνίας και της οικονομικής ανάπτυξης του τόπου».
Ξεκίνησε και επίσημα τη λειτουργία του στη Ρόδο το Κτηματολογικό Γραφείο Δωδεκανήσου. Ποιες οι διαφορές με αυτό τον τρόπο λειτουργίας; Τι αλλάζει;
Με τον νόμο 4934/2022 αποφασίστηκε η μετάπτωση του Κτηματολογίου Ρόδου στον Φορέα «Ελληνικό Κτηματολόγιο». Στις 31.12.2024 ορίστηκε η κατάργηση του Κτηματολογικού Γραφείου Ρόδου (πρώην έμμισθη υπηρεσία του υπουργείου Δικαιοσύνης) και αντίστοιχα η έναρξη λειτουργίας του Κτηματολογικού Γραφείου Δωδεκανήσου του Φορέα την 01.01.2025.
Ενώ μέχρι σήμερα, στο Κτηματολόγιο οι πράξεις υποβάλλονταν και καταχωρούνταν εγγράφως, πλέον οι αιτήσεις και οι πράξεις θα υποβάλλονται ψηφιακά μέσω της διαδικτυακής πλατφόρμας 12n.ktimatologio.gr, καταργείται ο Κτηματολογικός Κανονισμός, ο θεσμός του Κτηματολογικού Δικαστή, η ενημέρωση οικοδομών, οι μερίδες αντικαθίστανται από γεωτεμάχια, ενώ τα όρια των ακινήτων θα αποτυπώνονται πλέον ψηφιακά.
Τι σημαίνουν οι αλλαγές αυτές για τον απλό πολίτη; Τι για έναν δικηγόρο;
Για τον απλό πολίτη, αλλά και για τους δικηγόρους σημαίνουν σε βάθος χρόνου, όταν ολοκληρωθεί η μετάπτωση, ευκολότερη πρόσβαση σε αιτήσεις και πληροφορίες, ταχύτερη εξυπηρέτηση, οικονομία χρόνου και καλύτερο έλεγχο των τίτλων των ακινήτων. Ο απλός πολίτης θα μπορεί να ελέγχει το ακίνητό του ο ίδιος, ενώ οι δικηγόροι θα έχουν πρόσβαση ελέγχου όλων των ακινήτων. Οι υποθέσεις θα μπορούν να διεκπεραιώνονται εξ αποστάσεως.
Μέχρι πρόσφατα, η καταγραφή και διαχείριση των ακινήτων στο πρώην Κτηματολόγιο Ρόδου γίνονταν σε βιβλία και τόμους, κάτι το οποίο θα αλλάξει και όλα θα κατατίθενται ηλεκτρονικά. Από πότε θα ισχύσει αυτό και τι διασφαλίζει;
Οι δικηγόροι θα μπορούν να υποβάλλουν, τις αγωγές, τις αποφάσεις, τα πρακτικά, τις προσημειώσεις και εξαλείψεις υποθηκών και γενικά, κάθε δικόγραφο προς καταχώρηση ψηφιοποιημένα ως Pdf από τα γραφεία τους, κερδίζοντας χρόνο και χωρίς φυσική παρουσία τους στην Υπηρεσία. Θα λαμβάνουν πιστοποιητικά και αντίγραφα των εγγράφων που θέλουν σε ψηφιακή μορφή, ενώ θα μπορούν να κάνουν έλεγχο των στοιχείων των ακινήτων ηλεκτρονικά.
Θα πληρώνουν τα παράβολα ηλεκτρονικά και γενικά, όλες οι συναλλαγές θα γίνονται μέσω της πλατφόρμας. Αυτό διασφαλίζει ταχύτητα και ασφάλεια των συναλλαγών και μείωση της γραφειοκρατίας. Την ασφάλεια τη διασφάλιζε βέβαια και το προηγούμενο σύστημα του Κτηματολογίου, όμως λόγω της υποστελέχωσης, της έλλειψης τεχνολογικού εξοπλισμού και της αδυναμίας εκσυγχρονισμού του, είχε φτάσει στα όρια κατάρρευσης. Ήδη, ξεκίνησε η λειτουργία της πλατφόρμας και υποβάλλουμε ως Σύλλογος συνεχώς προτάσεις για βελτίωση της λειτουργίας της.
Είναι γεγονός, πως παρατηρούνταν καθυστερήσεις στην πρόοδο των διαδικασιών που απαιτούνταν να γίνουν, για τη διαχείριση κάποιου ακινήτου. Πιστεύετε ότι αυτό θα αλλάξει και με ποιο τρόπο;
Έχουν ήδη τοποθετηθεί 24 ηλεκτρονικοί υπολογιστές στον χώρο, έχει προσληφθεί νέο μόνιμο προσωπικό μέσω ΑΣΕΠ, μεταξύ των οποίων και τρείς δικηγόροι, και προβλέπεται να καλυφθούν 34 θέσεις προσωπικού.
Αναμένεται η ψηφιοποίηση του Αρχείου και η σάρωση των εγγράφων και των τόμων, έχουν προσληφθεί τέσσερις μηχανικοί, έχει ετοιμαστεί πλατφόρμα για την ηλεκτρονική υποβολή των αιτήσεων και πράξεων, η οποία ξεκίνησε να λειτουργεί.
Παρά τις δυσκολίες, τα νομικά και τεχνικά ζητήματα που θα προκύψουν και τον χρόνο προσαρμογής που απαιτείται, πιστεύουμε, ότι μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα, θα επιταχυνθεί η πρόοδος των διαδικασιών. Ας μην ξεχνάμε, ότι γίνεται προσπάθεια να διορθωθεί ένα σύστημα, το οποίο ξεκίνησε πριν ένα αιώνα και έχουν συσσωρευτεί σ΄ αυτό προβλήματα δεκαετιών.
Τι γίνεται με τις 60.000 ακαταχώρητες πράξεις και γενικότερα, τις εκκρεμότητες που υπάρχουν; Πώς θα αντιμετωπιστούν τέτοιου είδους ζητήματα;
Θα οριστούν συνεργεία για τον έλεγχο και την καταχώρησή τους, ενώ θα χρησιμοποιηθούν και δικηγόροι που θα βοηθήσουν στο έργο αυτό, είτε μέσω του αναδόχου, είτε με προγραμματική σύμβαση με τον Δικηγορικό Σύλλογο Ρόδου. Οι εκκρεμότητες όλες θα εξεταστούν. Η διαδικασία της προσαρμογής αναμένεται να είναι γεμάτη από προκλήσεις και ζητήματα, τα οποία καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε όλοι μαζί, με απώτερο στόχο να αποκατασταθεί ταχύτερα και να βελτιωθεί η λειτουργία της Υπηρεσίας.
Μέχρι πότε οι συνάδελφοί σας θα μπορούν να έχουν πρόσβαση στα βιβλία του Κτηματολογίου (δια ζώσης και όχι ηλεκτρονικά εννοώ).
Μέχρι να ολοκληρωθεί η μετάπτωση, τα βιβλία θα χρησιμοποιούνται κανονικά. Και μετά την ολοκλήρωση της μετάπτωσης, θα υπάρχει πρόσβαση σε αυτά, απλώς θα διατηρηθούν ως ιστορικό Αρχείο των ακινήτων.
Ο δρόμος θα είναι δύσκολος. Πρέπει όμως να γίνει η αρχή και να προχωρήσουμε μπροστά στην ψηφιακή εποχή, την οποία γνωρίζουν καλά ιδίως οι νέοι συνάδελφοι, και όχι να μείνουμε μόνο εμείς ουραγοί σε όλη την Ελλάδα. Είναι ώρα να αντιληφθούν όλοι, ότι οι κανόνες αλλάζουν και στο τέλος κερδισμένοι θα είναι αυτοί που αφομοιώνουν τις νέες τεχνολογίες και εκσυγχρονίζουν τις υπηρεσίες τους, και η ευκαιρία μας παρουσιάζεται ιδίως εφέτος, που υπάρχει και η δυνατότητα χρηματοδότησης μεγάλου μέρους του έργου του ψηφιακού μετασχηματισμού της Υπηρεσίας από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Ως Σύλλογος, θα παρεμβαίνουμε συνεχώς για να διορθώνονται τυχόν αρρυθμίες της Υπηρεσίας και να βελτιώνεται η παροχή των υπηρεσιών της, προς όφελος της κοινωνίας και της οικονομικής ανάπτυξης του τόπου.