«Ιστορικά μεγάλη, πολιτικά μικρή η Ρόδος»!
ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 1479 ΦΟΡΕΣ
Η αγανάκτηση της δημοτικής αρχής για την απαξίωση του νησιού
«Πολιτικά μικρή» είναι η Ρόδος παρά τη μεγάλη ιστορία της, είναι το ζήτημα που ανέδειξε, για άλλη μία φορά, η δημοτική αρχή κατά τη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου προχθές το βράδυ, καθώς, με αφορμή μία σειρά από θέματα που βρίσκονται στην επικαιρότητα, τονίστηκε ότι το νησί μας διαχρονικά απαξιώνεται από την κεντρική διοίκηση και στερείται δυναμικών παρεμβάσεων σ’ αυτήν.
Χαρακτηριστική ήταν η τοποθέτηση του αντιδημάρχου Oικονομικών, Μεσαιωνικής Πόλης, αναπληρωτή δημάρχου, Κώστα Χαλκιά, ο οποίος ξεκίνησε λέγοντας: «Η Ρόδος είναι πολύ σημαντική ιστορικά, ακόμα σημαντικότερη ενδεχομένως τουριστικά, άκρως απαραίτητη οικονομικά αλλά πολύ μικρή πολιτικά. Υπάρχουν λόγοι γι’ αυτό και σίγουρα ο λόγος δεν είναι ο δήμος Ρόδου».
Ως χαρακτηριστικό παράδειγμα για το παραπάνω αναφέρθηκε στην περίπτωση της δημοτικής αστυνομίας η οποία επανασυστάθηκε το 2015 και, όπως ανέφερε, η προηγούμενη δημοτική αρχή, όταν δόθηκε η δυνατότητα το 2022, ψήφισε την επανασύστασή της και την ενέταξε στον ΟΕΥ του δήμου.
Όμως, ο δήμος Ρόδου δεν αποτελεί προτεραιότητα για τη στελέχωση της υπηρεσίας και είπε σκωπτικά ο κ. Χαλκιάς: «…Στο κάτω-κάτω, είναι μόνο εκατόν πενήντα χιλιάδες άνθρωποι, ανεξάρτητα από το γεγονός των πόσων ετών ιστορία έχουμε, ανεξάρτητα από το γεγονός ότι τουριστικά φιλοξενούμε πάνω από τρία εκατ. κόσμο, ότι έχουμε ημερήσιους επισκέπτες κρουαζιέρας πάνω από μισό εκατομμύριο, ότι έχουμε περισσότερο από μισό εκατομμύριο επισκέπτες με τα ημερόπλοια από την Τουρκία. Και ανεξάρτητα από το γεγονός ότι παράγουμε και συνεισφέρουμε στο ΑΕΠ της χώρας τα μέγιστα. Γιατί; Γιατί, πολιτικά, είμαστε μικροί»!
Στα παραπάνω λόγια του αντιδημάρχου του, υπερθεμάτισε στο στάδιο της ενημέρωσης ο δήμαρχος, με αυτή την πολιτική, στην ουσία, τοποθέτηση να «διατρέχει» όλα τα τρέχοντα θέματα του δήμου στα οποία αναφέρθηκε και τις ανακοινώσεις που έκανε. Μεταξύ άλλων, ο κ. Κολιάδης, ενημέρωσε και για την άτυπη συνάντηση που είχε με τους τέσσερις κυβερνητικούς βουλευτές κατά τον εορτασμό του Αγίου Φανουρίου στο Δημαρχείο, κατά την οποία, όπως είπε, εντόπισαν διαχρονικά προβλήματα αλλά και καινούργια στα οποία πρέπει να δοθούν λύσεις.
Στο πλαίσιο αυτό και αναφερόμενος στα προβλήματα του οδικού δικτύου, στάθηκε και στις επιπτώσεις που έχει η «βάλτωση» όλων αυτών των θεμάτων στο νησί και ως προορισμό, ειδικά σε σύγκριση με άλλα μέρη, όπως η Κρήτη που είχε πολύ μεγάλη χρηματοδότηση για τη βελτίωση του οδικού δικτύου της.
Είπε χαρακτηριστικά: «Βλέπουμε ότι εδώ στη Ρόδο, ένα νησί το οποίο προσφέρει τόσα-τόσα πολλά και δεν θα μπορούμε να είμαστε ανταγωνιστικοί, δεν θα μπορούμε να είμαστε παραγωγικοί, δεν θα μπορούμε να λειτουργούμε με τον σωστό τρόπο, αν στην επόμενη διετία-τριετία-πενταετία, δεν δρομολογηθούν τέτοιου είδους έργα».
Η δέσμευση, μετά τη συνάντηση με τους βουλευτές, είναι ότι μετά τη ΔΕΘ, περί τα τέλη Σεπτεμβρίου, θα γίνει μία, επίσημη αυτή τη φορά, συνάντηση με τους όλους τους βουλευτές και με την ΕΤΑΔ για να συζητήσουν την αξιοποίηση της περιουσίας ώστε να εξετάσουν κτίρια ή ακόμα και οικόπεδα που μπορεί να αξιοποιήσει ο δήμος για τη βελτίωση των παροχής υπηρεσιών ή της καθημερινότητας των πολιτών, αλλά και για το θέμα των παραλιών που εισπράττει η ΕΤΑΔ αλλά τις συντηρεί ο δήμος, με πολύ μεγάλο κόστος.
Καλό κλίμα
Ομολογουμένως, η προχθεσινή συνεδρίαση διεξήχθη σε πολύ καλό κλίμα, κάτι το οποίο σχολίασαν τόσο ο δήμαρχος, όσο και ο επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας, τέως δήμαρχος, Αντώνης Καμπουράκης και ο επικεφαλής της ελάσσονος, Νίκος Γερονικόλας.
Από πλευράς των τελευταίων, συμφώνησαν στα περισσότερα θέματα, κάτι το οποίο σχολίασε θετικά ο δήμαρχος.
Οδικό δίκτυο-κυκλοφοριακό
Αφού ενημέρωσε για τη νέα σύμβαση για την αποκομιδή των απορριμμάτων που ξεκίνησε από τις 4 Αυγούστου και έτσι το σύστημα δεν έκανε «κοιλιά», ο κ. Κολιάδης ανακοίνωσε την ίδρυση μιας πλατφόρμας που οι ίδιοι οι πολίτες θα υποδεικνύουν ποιοι είναι οι οδοί που πρέπει να γίνουν άμεσα ασφαλτοστρώσεις. Μάλιστα, τον Οκτώβριο αναμένεται να ξεκινήσουν εκτεταμένες ασφαλτοστρώσεις στην πόλη, τις εισόδους της, και την Ιαλυσό αρχικά, καθώς το οδόστρωμα παρουσιάζει πολλά προβλήματα.
Σε ό,τι έχει να κάνει με το κυκλοφοριακό, όπως έκανε γνωστό, εδώ και μήνες αναλύουν στοιχεία για την κίνηση των οχημάτων στον ιστό της πόλης, τα οποία δείχνουν ότι η αύξηση των οχημάτων είναι πολύ μεγάλη σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, απόρροια της αύξησης των επισκεπτών, των ενοικιαζομένων οχημάτων που έχουν επιβαρύνει αρκετά το οδικό δίκτυο. Αυτή η μελέτη λοιπόν θα είναι «μπούσουλας» για τις λύσεις που θα αναζητήσουν γι’ αυτό το μείζον πρόβλημα. Επίσης, θα ενισχυθεί το mini-bus από την Ακαντιά, με περισσότερα λεωφορεία και συχνότερα δρομολόγια.
Ειδική αναφορά έκανε στην κίνηση από τα Κολύμπια όπου φέτος η ταλαιπωρία ξεπέρασε κάθε προηγούμενο και σύμφωνα με τον δήμαρχο αυτό δείχνει ότι αυτή η αύξηση του τουρισμού και των οχημάτων «μας υποχρεώνει να κοιτάξουμε με σοβαρότητα την επόμενη ημέρα και τι πρέπει να κάνουμε για να ελαφρύνουμε το οδικό δίκτυο».
Στο πλαίσιο αυτό, αναφέρθηκε και στην περίφημη Μεσογειακή χάραξη και θύμισε ότι υπήρξε δέσμευση από τον τότε υπουργό, κ. Καραμανλή, στα εγκαίνια της γέφυρας του Μάκκαρη (Χαράκι) ότι θα προχωρούσε αυτό το σημαντικό έργο αλλά έχουν περάσει τρία χρόνια και δεν γίνεται ούτε συζήτηση γι’ αυτό ενώ δίνονται χρηματοδοτήσεις για τέτοια έργα σε άλλα μέρη. «Είναι έργα ζωτικής σημασίας, μπορεί να μην έχουν να κάνουν με την αρμοδιότητα του δήμου αλλά έχουν να κάνουν με τους πολίτες αυτού του νησιού», σημείωσε ο δήμαρχος, ο οποίος αναφέρθηκε και στην αύξηση των τροχαίων ατυχημάτων στο νησί.
Αποκατάσταση εμβληματικών κτηρίων
Αναλυτική ενημέρωση για τα έργα που σχετίζονται με εμβληματικά κτήρια και εκτελεί η Διεύθυνση Μεσαιωνικής Πόλης, ενημέρωσε στη συνέχεια ο κ. Χαλκιάς:
Για τη Ροδιακή Έπαυλη είπε ότι εκτελούνται τρεις διαφορετικές εργολαβίες αυτή τη στιγμή: ο παιδικός σταθμός που έχει εκτελεστεί πάνω από το 85%, έχουν ολοκληρωθεί οι δύο λογαριασμοί και έχει σταλεί στο Πράσινο ταμείο ο τρίτος για να τον εγκρίνει, κάτι που αναμένουν μέσα στις ημέρες. Ο τέταρτος λογαριασμός είναι σε εκκρεμότητα εκκαθάρισης και η εργολαβία θα είναι έτοιμη πολύ σύντομα. Παράλληλα, το έργο της ανάπλασης του περιβάλλοντος χώρου της Έπαυλης έχει εκτελεστεί κατά 50% ενώ ο εργολάβος επειδή καθυστέρησε η πληρωμή του, όχι από τον δήμο, από το ΠΔΕ, ζήτησε να διακόψει την εργολαβία.
Σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο, έγινε η πληρωμή του, ανακάλεσε και συνεχίζει να εκτελεί το έργο. Το πρόβλημα που υπάρχει και πρέπει να ζητηθεί παράταση όπως είπε, έγκειται στο κυρίως κτήριο. Εκεί, επρόκειτο για μία εργολαβία, πάλι χρηματοδοτούμενη από το ΠΔΕ και ο εργολάβος κηρύχθηκε έκπτωτος γιατί δεν προόδευε το έργο, πήγε δικαστικά και ο κ. Χαλκιάς εξέφρασε τη βεβαιότητα ότι θα κερδίσει ο δήμος. Στη συνέχεια, θα δημοπρατηθεί εκ νέου και «θα το ολοκληρώσουμε», διαβεβαίωσε.
Σχετικά με το κτήριο Ακάβη, που επισκευάζεται εδώ και… εικοσιπέντε χρόνια, ενημέρωσε ότι έγινε δήλωση διάλυσης της σύμβασης. Εκεί έχουν κάνει την εκκαθάριση της προηγούμενης σύμβασης και είναι έτοιμοι για επαναδημοπράτηση.
Για τις διαδρομές ΑμεΑ στην Παλιά Πόλη, και εκεί έχει διαλυθεί μία σύμβαση το 2023 και θα δημοπρατηθεί ξανά προσεχώς. Το έργο της Δημοτικής Πινακοθήκης εκτελείται γιατί σκέπασαν το εκμαγείο για το οποίο αντιδρούσε η Αρχαιολογία γιατί, όπως είπε, δεν θα περίμεναν επ’ αόριστο να απομακρυνθεί.
Άλλα θέματα
Δήμαρχος και πρόεδρος της ΔΕΥΑΡ, έκαναν γνωστό ότι, την ερχόμενη Τετάρτη 3 Σεπτεμβρίου, θα υπογραφεί η σύμβαση για την αναβάθμιση του Βιολογικού στο Βόδι, κόστους 13 εκατομμυρίων ευρώ, «μετά από πολλή δουλειά από τη ΔΕΥΑΡ».
Σχετικά με τα αντιπλημμυρικά έργα και αυτά που ακούνε ότι «δεν γίνεται κανένα έργο», ο πρόεδρος της ΔΕΥΑΡ, Σωτήρης Βαγιανός, ανέφερε ότι περίπου 2 εκατ. ευρώ ξοδεύει αυτή τη στιγμή η Επιχείρηση για αντιπλημμυρικά, παράλληλα με το σπουδαίο έργο που κάνει ο Β’ βαθμός, δηλαδή η περιφέρεια.
Τα εύσημα στην Πολιτική Προστασία απένειμε προχθές το δημοτικό συμβούλιο. Ο πολιτικός της προϊστάμενος, Μιχάλης Θωμάτος, δήλωσε περήφανος για τη δουλειά που έγινε από τους εργαζόμενους, «πενταμηνίτες» των 800 ευρώ, όπως είπε χαρακτηριστικά και τόνισε ότι στόχος τους είναι να λειτουργεί η Πολιτική Προστασία έτσι όλο τον χρόνο και σε 24ωρη βάση, κάτι για το οποίο θα έχουν συνάντηση και στο υπουργείο προσεχώς.
Οι τοποθετήσεις
Ο κ. Καμπουράκης, αναφέρθηκε στο κυκλοφοριακό, λέγοντας ότι ο δήμαρχος έχει δίκιο ότι στην πόλη επιδεινώνεται, είπε όμως ότι βλέποντας επισκέπτες στους δρόμους είναι θετικό ότι δεν μένουν κλειδωμένοι στα ξενοδοχεία τους και θύμισε τις εποχές με τις αντιδράσεις για το all-inclusive που «κρατούσε» τους επισκέπτες μας μέσα στα ξενοδοχεία τους, κάτι που μεταφράζεται σε κίνηση στην αγορά και «σε ψήφο εμπιστοσύνης» στον προορισμό Ρόδος. Αναφορά έκανε και στο τέλος ανθεκτικότητας που πληρώνουν τα ξενοδοχεία και διεκδικούν οι δήμοι, το οποίο, όπως είπε, αφαιρείται από την τσέπη των επισκεπτών και υπολογίζεται ότι η Ρόδος πληρώνει 700 χιλιάδες ευρώ, ποσό το οποίο αφαιρείται από την τοπική οικονομία.
Ο επικεφαλής της ελάσσονος μειοψηφίας, κ. Νίκος Γερονικόλας, πρότεινε τη δημιουργία ενός ψηφιακού ημερολογίου για τα έργα, που θα είναι ανοιχτό στους πολίτες και θα υπάρχει μηνιαία ενημέρωση για την πρόοδό τους. Ακόμη τη σύσταση διαπαραταξικής επιτροπής για την παρακολούθηση της εξέλιξής τους, που θα είναι όργανο πολιτικό και θα λογοδοτεί για την πρόοδό τους.
Ο επικεφαλής της «Λαϊκής Συσπείρωσης», κ. Τάκης Πότσος, «καυτηρίασε», μεταξύ άλλων, στην καθυστέρηση της χρηματοδότησης των έργων αποκατάστασης από την κακοκαιρία, τη στιγμή που ζούμε την οικονομική διάλυση των δήμων, όπως είπε. Συμφώνησε με τον δήμαρχο για τις πυρκαγιές αλλά είπε ότι θα πρέπει να έχουμε πάντα στον στόχο μας το δάσος και να μην χάνουμε το δέντρο! Όπως εξήγησε, υπάρχει μεν μεγάλη δράση στο νησί από την εθελοντικές ομάδες και τη δημοτική αρχή αλλά θα πρέπει να συνεχίσουμε να διεκδικούμε την πλήρη στελέχωση της Πυροσβεστικής.
Στην τοποθέτησή του, μετά από αρκετό καιρό, το μέλος της μείζονος μειοψηφίας, κ. Τάσος Σπανός, είπε χαρακτηριστικά: «Ζούμε παρακμιακές καταστάσεις στη Ρόδο διαχρονικά και φταίει το κεντρικό κράτος γιατί παίρνει συνέχεια λάθος αποφάσεις. Ζούμε τα απομεινάρια του ενιαίου δήμου που κομματικοί και πολιτική λόγοι επέβαλαν τη συνένωση. Όπως είπε, τα δεκαπέντε χρόνια ζωής του ενιαίου δήμου Ρόδου δεν είναι ενθαρρυντικά και ο ίδιος θα προτιμούσε να “σπάσει”». «Ο δήμος πρέπει να τρέξει με άλλες ταχύτητες και συγκεκριμένους στόχους», κατέληξε.