Αναστάσιος Κωνσταντάρος: «Ρόδος: Χαράσσοντας το μέλλον με όραμα και τόλμη»
ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 409 ΦΟΡΕΣ
Γράφει ο Αναστάσιος Κωνσταντάρος διευθύνων σύμβουλος Boats Advisor Hub & Events
Η βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη στην Ελλάδα παραμένει, δυστυχώς, μια έννοια περισσότερο θεωρητική παρά πρακτική. Παρά τις εξαγγελίες, απουσιάζει ένας ενιαίος κεντρικός σχεδιασμός που θα δίνει κατεύθυνση για το πώς θα κινηθούν οι προορισμοί της χώρας.
Οι πολιτικές αλλάζουν με τον εκάστοτε υπουργό, τα χρηματοδοτικά εργαλεία παραμένουν αποσπασματικά και οι τοπικές κοινωνίες καλούνται να πορευτούν χωρίς πυξίδα. Όμως η Ρόδος δεν έχει την πολυτέλεια να περιμένει. Με περισσότερους από 3,5 εκατ. επισκέπτες ετησίως και μια οικονομία που στηρίζεται σχεδόν αποκλειστικά στον τουρισμό, το νησί βρίσκεται σε κρίσιμο σταυροδρόμι.
Πρόσφατα εφαρμόστηκε μείωση ΦΠΑ κατά 30% στα γειτονικά νησιά, αφήνοντας τη Ρόδο με υψηλότερους συντελεστές. Αυτό μεταφράζεται σε ακριβότερες τιμές, μικρότερα περιθώρια κέρδους και απώλεια πακέτων σε ανταγωνιστικούς προορισμούς. Σε αυτό προστίθεται ο φόρος διανυκτέρευσης για την κλιματική κρίση, που μειώνει την κατά κεφαλήν δαπάνη, καθώς οι επισκέπτες περιορίζουν άλλες αγορές και οι επιχειρήσεις απορροφούν μέρος της επιβάρυνσης.
Η Ρόδος δεν έχει την πολυτέλεια να περιμένει έναν κεντρικό σχεδιασμό. Πρέπει να σχεδιάσει το μέλλον της μόνη της, μετατρέποντας την πίεση σε μοχλό αναβάθμισης:
- Όρια σε κλίνες και οχήματα για προστασία της φέρουσας ικανότητας.
- Κυλιόμενα ωράρια αναχωρήσεων ημερόπλοιων και time slots / online κρατήσεις για μουσεία και μνημεία.
- Έξυπνη ψηφιακή διαχείριση επισκεψιμότητας.
- Εμπλουτισμός εμπειριών υψηλής αξίας (γαστρονομία, πολιτισμός, θαλάσσιες δραστηριότητες).
- Συμμετοχικός σχεδιασμός με τοπικούς φορείς και κοινωνία.
Η συζήτηση για τη βιωσιμότητα πρέπει να πάψει να εξαντλείται σε συνέδρια και “καλές προθέσεις”. Η Ρόδος μπορεί να γίνει ο πρώτος ελληνικός προορισμός που θα παρουσιάσει ένα ολοκληρωμένο τοπικό σχέδιο βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης, με σαφείς στόχους.
Ένα σχέδιο που θα ορίζει: πόσους επισκέπτες μπορεί να δεχθεί, σε ποιες περιοχές θα επενδύσει σε υποδομές, πώς θα μοιραστεί ο τουρισμός γεωγραφικά και χρονικά, πώς θα συνδεθεί με την αγροδιατροφή, τον πολιτισμό, την θάλασσα, την φύση και τις νέες τεχνολογίες.
Αν η Ρόδος δεν βγει μπροστά, κανείς δεν θα το κάνει για εκείνη. Και τότε, το τίμημα θα είναι βαρύ: η απώλεια ανταγωνιστικότητας, η υποβάθμιση του περιβάλλοντος και η κόπωση της τοπικής κοινωνίας. Αντίθετα, αν τολμήσει, μπορεί να αποτελέσει πρότυπο για όλη την Ελλάδα και να αποδείξει ότι ένας προορισμός μπορεί να σχεδιάσει το μέλλον του με όραμα, ευθύνη και τόλμη.
Γιατί τελικά, η αειφορία δεν είναι επιλογή. Είναι μονόδρομος. Και η Ρόδος πρέπει να τον χαράξει μόνη της.
Πηγή : Travel Daily News