Γ. Πάππου στον RV για την ακρίβεια: ” Τα μεγάλα συμφέροντα ταλανίζουν την αγορά. Δεν μπορεί τρία – τέσσερα ΑΦΜ στη χώρα να κρατάνε ομήρους δέκα εκατομμύρια καταναλωτές” (audio)
ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 325 ΦΟΡΕΣ
"Έχουμε ανάγκη ισχυρών μεταρρυθμίσεων. Δεν μπορεί να μένουμε κολλημένοι σε στρεβλώσεις του παρελθόντος προκειμένου να εξυπηρετηθούν κάποια λίγα ΑΦΜ στη χώρα" δήλωσε ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου
Ημίμετρα, χωρίς ουσιαστικό αποτέλεσμα στο πορτοφόλι του καταναλωτή, χαρακτήρισε ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Γιάννης Πάππου τα μέτρα που λαμβάνει το υπουργείο Ανάπτυξης για να περιορίσει την ακρίβεια στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Μιλώντας στον RV και τη Ρένα Παυλάκη, ο κ. Πάππου τόνισε: “Έχουμε ανάγκη ισχυρών μεταρρυθμίσεων. Δεν μπορεί να μένουμε κολλημένοι σε στρεβλώσεις του παρελθόντος προκειμένου να εξυπηρετηθούν κάποια λίγα ΑΦΜ στη χώρα” ενώ πρόσθεσε ότι οι κυβερνήσεις διαχρονικά εκβιάζονται από τα μεγάλα συμφέροντα της αγοράς ότι θα προχωρήσουν σε χιλιάδες απολύσεις, γνωρίζοντας ότι ο δείκτης της ανεργίας είναι ένας δείκτης που “πονάει” την εκάστοτε κυβέρνηση.
“Το έχουμε ακούσει και αυτό, ότι εκβιάζονται κατά καιρούς οι κυβερνήσεις ότι αν προβούν σε λειτουργία καθαρών, net τιμοκαταλόγων, ότι (οι πολύ μεγάλες επιχειρήσεις) θα προβούν σε άμεσες απολύσεις δεκάδων χιλιάδων εργαζομένων προκειμένου να φτιάξουν τους συντελεστές κερδοφορίας. Καταλαβαίνετε ότι η ανεργία είναι ένας πήχης ο οποίος πονάει την εκάστοτε κυβέρνηση. Δυστυχώς, την χώρα ακόμη ταλανίζουν τα μεγάλα συμφέροντα. Οι κυβερνήσεις διαχρονικά δέχονται πολλές πιέσεις από τα πολύ μεγάλα συμφέροντα και δεν μιλάω μόνο για τη σημερινή κυβέρνηση. Διαχρονικά συμβαίνει αυτό. Έχει ξεκινήσει τα τελευταία 40 χρόνια. Όμως κάποια στιγμή θα πρέπει να υπάρξει μια απόφαση η οποία θα έχει να κάνει με τη στήριξη του συνόλου της κοινωνίας. Δηλαδή δεν μπορεί τρία – τέσσερα ΑΦΜ στη χώρα να κρατάνε όμηρους δέκα εκατομμύρια καταναλωτές.”, τόνισε ο κ. Πάππου.
Ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου εξήγησε τον μηχανισμό με τον οποίο λειτουργεί η αγορά, για να γίνει κατανοητό για ποιο λόγο δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της ακρίβειας, παρά τις μειώσεις σε τιμές προϊόντων που ανακοινώνονται κατά καιρούς, ενώ υποστήριξε ότι “στα υπουργεία βρίσκονται άνθρωποι οι οποίοι δεν έχουν καμία απολύτως σχέση με την πραγματικότητα. Δεν γνωρίζουν το πώς λειτουργεί η αγορά. Και αυτό – όπως είπε – είναι επικίνδυνο για τη χώρα μας. “Πρέπει επιτέλους να αρχίσουμε να μιλάμε με όρους πραγματικότητας, με αλήθειες και να αντιμετωπίζουμε τα προβλήματα στην βάση τους, στην γέννησή τους. πρέπει επιτέλους η αγορά της χώρας να λειτουργήσει όπως στην υπόλοιπη Ευρώπη”
“Δυστυχώς τη χώρα ακόμα ταλανίζουν τα μεγάλα συμφέροντα. Το να υπάρχουν υψηλοί τιμοκατάλογοι και μετά να υπάρχουν πολύ μεγάλες παροχές, εξυπηρετούν μόνο κάποια τρία – τέσσερα πολύ μεγάλα ΑΦΜ στο λιανεμπόριο, είτε μιλάμε για ηλεκτρονικά είδη, είτε μιλάμε για είδη ένδυσης, είτε μιλάμε για τρόφιμα. Με αυτόν τον τρόπο οι πολύ μεγάλες αλυσίδες διασφαλίζουν τα μεγάλα περιθώρια μεικτού κέρδους τα οποία επιθυμούν να έχουν, προκειμένου να κρατάνε ζωντανούς τους τεράστιους και κοστοβόρους οργανισμούς τους. Οι υψηλή τιμοκατάλογοι με τις μεγάλες εκπτώσεις, με τα μεγάλα πιστωτικά, εξυπηρετούν αποκλειστικά και μόνο αυτούς τους οργανισμούς. Όταν αυτοί λοιπόν οι οργανισμοί, όταν αυτές οι εταιρείες απασχολούν γύρω στους 150.000 εργαζόμενους, αντιλαμβάνεστε ότι ασκούν και ισχυρές πολιτικές πιέσεις προκειμένου να μην αλλάξει αυτή η διαδικασία και να μπορέσουν και αυτοί να διασφαλίσουν ότι θα έχουν αυτά τα πολύ μεγάλα μεικτά περιθώρια κέρδους προκειμένου να κρατήσουν αυτούς τους τεράστιους οργανισμούς βιώσιμους”, ανέφερε.
Για τη μείωση των τιμών σε χιλιάδες είδη που ανακοινώθηκαν και τέθηκαν σε ισχύ, ο κ. Πάππου είπε:
“Ηδη η βιομηχανία στέλνει μειωμένες τιμές μεσοσταθμικά 5%, η οποία έχει άμεση μεταφορά στην τιμή του ραφιού. Βεβαίως, είναι ένα από τα μέτρα τα οποία μπορεί να είναι προς την σωστή κατεύθυνση, αλλά δεν είναι από τα μέτρα τα οποία μπορούν πραγματικά να χτυπήσουν την ακρίβεια. Εγώ επανειλημμένως έχω αναφερθεί στον τρόπο που λειτουργεί η αγορά του για λιανεμπορίου στην Ελλάδα, η οποία είναι σε εντελώς διαφορετική κατεύθυνση και έχει ως αποτέλεσμα αυτή την ακρίβεια, από ό,τι συμβαίνει στην υπόλοιπη Ευρώπη. Όλες οι υπόλοιπες χώρες στην Ευρώπη λειτουργούν με διαδικασίες net τιμοκαταλόγου, δηλαδή καθαρής τιμής, ενώ εδώ στην Ελλάδα ο τιμοκατάλογος της βιομηχανίας είναι προσαυξημένος και έχει μετά την δυνατότητα η βιομηχανία να σου πει ότι θα σου κάνω έκπτωση 20%, 30%, 40%, ή 1-1 προκειμένου να βγει μία προσφορά. Αυτό δεν θα το δούμε σε άλλες αγορές. Δηλαδή αν πάμε σε μία ώριμη αγορά όπως είναι η αγορά της Αγγλίας, της Γερμανίας, της Ιταλίας, οι προσφορές δε φτάνουν σε ύψος της τάξης του 50% ή του 1-1. Πολλές φορές δεν μπορούν να ξεπεράσουν και το 15%. Αλλά βεβαίως 15% σε πολύ χαμηλότερη αρχική τιμή από την τιμή που έχουμε εμείς εδώ στην καθημερινότητά μας. Εγώ είχα επισκεφθεί τον τότε υφυπουργό Ανάπτυξης, τον κ. Νίκο Παπαθανάση, όπως και τον υπουργό, τον κύριο Σκρέκα και είχα τονίσει αυτές τις στρεβλώσεις. Νομίζω ότι θα πρέπει επιτέλους η αγορά και στην χώρα μας να πάει σε διαδικασίες net τιμοκαταλόγου και βεβαίως χαμηλότερων προσφορών. Αυτό είναι κάτι το οποίο θα εξυπηρετεί τον καταναλωτή στην καθημερινότητά του, διότι δεν περιμένεις πότε θα βγει η προσφορά από την βιομηχανία του -40% ή -50% προκειμένου να προμηθευτείς τα προϊόντα σε χαμηλές τιμές. Θα είχες πολύ χαμηλότερες τιμές, συνεχώς, σε καθημερινή βάση”.
Ως παράδειγμα της αποσπασματικότητας και της προχειρότητας με την οποία εξαγγέλλονται κάποια μέτρα, ο κ. Πάππου ανέφερε την εξαγγελία περί της αναγραφόμενης τιμής παραγωγού, τονίζοντας ότι είναι πρακτικά ανεφάρμοστη.
“Ένας άλλος μηχανισμός ο οποίος βεβαίως δεν έχει καμία απολύτως τύχη στην εφαρμογή του είναι αυτό που λένε ότι στο τελικό κατάστημα λιανικής θα πρέπει να αναφέρεται η τιμή του παραγωγού. Εδώ μιλάμε για προϊόντα όπως είναι τα προϊόντα μαναβικής και γενικά όλα τα παραγόμενα προϊόντα. Το τελικό σημείο πώλησης δεν μπορεί να γνωρίζει ποια είναι η τιμή η οποία ζητήθηκε από τον παραγωγό, διότι οι παραγωγοί στην Ελλάδα συνήθως λειτουργούν μέσα από μεσάζοντες. Οι μεσάζοντες λοιπόν κλείνουν τους μεγάλους όγκους παραγωγής, μετά διαπραγματεύονται στην κεντρική λαχαναγορά των Αθηνών. Η κεντρική λαχαναγορά των Αθηνών πουλάει στις κατά τόπους λαχαναγορές όπως είναι η λαχαναγορά της Ρόδου. Και η λαχαναγορά της Ρόδου πάει και πουλάει στα τελικά σημεία πώλησης. Μιλάμε για τέσσερα χέρια. Πού να βρεις λοιπόν την αρχική τιμή; Δεν μπορείς να το γνωρίζεις σε καμία περίπτωση. Και βεβαίως, ενώ είχε ανακοινωθεί αυτό το μέτρο, βλέπουμε ότι τώρα δεν συζητιέται από κανέναν γιατί πάρα πολύ απλά δεν έχει δυνατότητα να εφαρμοστεί, δεν έχει πρακτικό αποτέλεσμα” ανέφερε.
Τέλος, ο κ. Πάππου αναφέρθηκε στις μεγάλες αλυσίδες πανελλαδικής εμβέλειας, οι οποίες πωλούν τα προϊόντα τους στις ίδιες τιμές σε Ρόδο και Κω, παρά το γεγονός ότι ο ΦΠΑ στην Κω είναι 13% και στη Ρόδο 24%. Αυτό συμβαίνει – όπως εξήγησε – επειδή έχουν ενιαίους τιμοκαταλόγους για όλη την Ελλάδα, ανεξαρτήτως του τόπου λειτουργίας του υποκαταστήματος, συνεπώς, στην περίπτωση της Κω, επωφελούνται από την διαφορά, η οποία δεν περνάει στον καταναλωτή.
Ακούστε τον ΕΔΩ