Ρόδος: Θέματα που έχουν να κάνουν με το μέλλον της πόλης και του νησιού κυριάρχησαν στο δημοτικό συμβούλιο
ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 212 ΦΟΡΕΣ
Θέματα που απασχολούν τον δήμο της Ρόδου αυτό το διάστημα κυριάρχησαν στην τακτική συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου, προχθές το βράδυ, η οποία κύλησε, ως επί το πλείστον, σε χαμηλούς τόνους.
Το κυκλοφοριακό, η πρόσφατη επίσκεψη του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και υπουργών, η γνωμοδότηση του DPO (σ.σ. του υπεύθυνου για τα προσωπικά δεδομένα στον δήμο της Ρόδου) για το νέο σύστημα εποπτείας της Μεσαιωνικής Πόλης, η αξιοποίηση του παλαιού νοσοκομείου, το κολυμβητήριο της Ιαλυσού βρέθηκαν στο επίκεντρο της συζήτησης.
Αυτή «άνοιξε», ως είθισται, από τον δήμαρχο Αλέξανδρο Κολιάδη, ο οποίος ενημέρωσε το σώμα ότι καθυστέρησε να έρθει διότι προηγουμένως μετείχε μέσω Zoom σε σύσκεψη στο υπουργείο Περιβάλλοντος, με τους υπουργούς Περιβάλλοντος κ. Παπασταύρου και Ναυτιλίας κ. Κικίλια, με τη συμμετοχή δημάρχων από τα νησιά, του περιφερειάρχη Γιώργου Χατζημάρκου και βουλευτών, κατά την οποία ανακοινώθηκε ότι επίσημα εγκρίθηκε χρηματοδότηση σχεδόν 3 εκατ. ευρώ για έργα υποδομών στο Φαληράκι και τα Κοσκινού, που έχουν να κάνουν με την εξοικονόμηση των φυσικών πόρων, όπως η λειψυδρία που αντιμετωπίζουν αρκετά από τα νησιά μας. Έκανε ακόμη γνωστό ότι εγκρίθηκαν και 6 εκατομμύρια ευρώ για την αποκατάσταση των ζημιών από την κακοκαιρία Bora.
Η προστασία των προσωπικών δεδομένων, σε συνάρτηση με το σχέδιο επιτήρησης της Μεσαιωνικής Πόλης, μετά την κατακύρωση του προσωρινού αναδόχου από τη δημοτική επιτροπή, απασχόλησαν και τη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου, με τους τόνους να ανεβαίνουν προς στιγμήν ανάμεσα στον ανεξάρτητο δημοτικό σύμβουλο Τηλέμαχο Καμπούρη και τον εντεταλμένο Μεσαιωνικής Πόλης και πρόεδρο της ΔΕΥΑΡ Σωτήρη Βαγιανό. Στην τοποθέτησή του ο πρώτος αναφέρθηκε στη γνωμοδότηση του DPO (σ.σ. υπεύθυνου για τα προσωπικά δεδομένα) του δήμου Ρόδου, αναφέροντας ότι κάνει πολλές παρατηρήσεις. Όπως είπε, η θεσμικά ορθή διαδικασία ήταν πρώτα να εξεταστεί ότι πληρούνται όλες οι προϋποθέσεις που θέτει ο DPO και στη συνέχεια να προχωρήσουν στην κατακύρωση του προσωρινού αναδόχου. Διαφώνησε έντονα ο κ. Βαγιανός, επαναλαμβάνοντας ότι η μελέτη αντικτύπου δεν συνδέεται με τη διαγωνιστική διαδικασία, όπως και ότι για να προχωρήσει το έργο θα πρέπει πρώτα να ληφθούν όλες οι αδειοδοτήσεις από τις αρμόδιες αρχές.
Στο σημείο αυτό παρενέβη ο δήμαρχος Αλέξανδρος Κολιάδης, ο οποίος, αφού είπε ότι έχει εμπιστοσύνη στους συνεργάτες του, απευθυνόμενος προς τον κ. Καμπούρη τον διαβεβαίωσε ότι θα ληφθούν υπόψη όλες οι παρατηρήσεις.
Ο δήμαρχος ξεκίνησε την τοποθέτησή του από το κυκλοφοριακό και την παρουσίαση του ΣΒΑΚ τις προηγούμενες ημέρες, χαρακτηρίζοντας πολύ θετικό το ότι οι φορείς επέμεναν για τη λήψη ακόμη και πιο ριζοσπαστικών μέτρων, ενώ η δημοτική αρχή, σε πρώτη φάση, θα προχωρήσει στην εφαρμογή ήπιων μέτρων. «Δεν γίνεται να μην υπάρχει χώρος στο εμπορικό κέντρο που να μην είναι πεζοδρομημένος, όπως σε όλη την Ευρώπη. Δεν υπάρχει μέλλον πλέον με αυτόν τον τρόπο για να επιβιώσει η πόλη και ειδικά το κέντρο», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Κολιάδης.
Σχετικά με το παλαιό νοσοκομείο, ο δήμαρχος αναφέρθηκε στο πώς οραματίζονται την αξιοποίησή του, δηλαδή να συνδέεται ο χώρος με τη Ροδιακή Έπαυλη, ακολούθως με το «Θέρμαι», να καταλήγει στο «Ήχος και Φως» και στο τέλος στα τείχη της Μεσαιωνικής Πόλης και να βγαίνει. Σχετικά με την παραχώρησή του ήταν κατηγορηματικός, λέγοντας ότι «θα κάνουμε ό,τι χρειάζεται για να αξιοποιηθεί οτιδήποτε στο νησί μας» και ότι δεν έχει σημασία τι γράφει η ταμπέλα. Είπε ωστόσο ότι και το να παραχωρήσουν ένα ακίνητο δίχως να έχει συναφθεί πριν προγραμματική σύμβαση για το πού θα παραχωρηθεί και πώς θα γίνει η αξιοποίηση, δεν θα γίνει έτσι, γιατί ο δήμος Ρόδου θα είναι πάντα μέσα σε οτιδήποτε έχει να κάνει με ό,τι συμβαίνει σε αυτό το νησί.
Στο σημείο αυτό άνοιξε παρένθεση για τις παραλίες, λέγοντας για ακόμα μία φορά ότι θα κινηθούν δικαστικά κατά της ΕΤΑΔ και μάλιστα χαρακτήρισε «ντροπιαστικό και παράλογο» αυτό που συμβαίνει, επαναλαμβάνοντας ότι θα διεκδικήσουν να πάρουμε πίσω τη χρήση των παραλιών.
Κατά την ενημέρωση, έκανε επίσης γνωστό ότι την ερχόμενη εβδομάδα θα έχει συνάντηση με την υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη στο υπουργείο, κατά την οποία θα εξετάσουν, μεταξύ άλλων, την προγραμματική σύμβαση για τη Μεσαιωνική Πόλη και την «επόμενη ημέρα» του Εθνικού Θεάτρου, το οποίο είναι δημοτικό, όπως σημείωσε.
Σχετικά με το κολυμβητήριο της Ιαλυσού, ο δήμαρχος έκανε μία μικρή αναδρομή για το πώς ο αναπληρωτής υπουργός Αθλητισμού Γιάννης Βρούτσης το επισκέφθηκε και είπε ότι θα χρηματοδοτήσει την αποπεράτωσή του, για την οποία —υπενθυμίζεται— πήρε απόφαση η δημοτική επιτροπή να υποβάλει ο δήμος πρόταση σε πρόγραμμα του υπουργείου, για χρηματοδότηση ύψους 2 εκατ. ευρώ. Είπε, λοιπόν, ότι αυτή τη στιγμή η περιφέρεια το έχει ζητήσει πίσω, ωστόσο δήλωσε πεπεισμένος ότι θα κάνουν ό,τι είναι δυνατόν για το καλό του τόπου και είπε ότι θα έχουν συνάντηση γι’ αυτό με τον περιφερειάρχη προσεχώς.
Οι τοποθετήσεις
Καταρχάς, ο επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας, τέως δήμαρχος Αντώνης Καμπουράκης, για το κυκλοφοριακό είπε ότι στόχος είναι να πάμε μπροστά και ότι ο πολίτης πρέπει να δεχθεί ότι θα θυσιάσει κάποια πράγματα. Ακόμη, εξέφρασε την ικανοποίηση για τα έργα αποκατάστασης σημαντικών μνημείων της Ρόδου και πρότεινε ο δήμος να τιμήσει την κα Μενδώνη. Δεν παρέλειψε ακόμη να πει ότι «η διεκδίκηση για τη Ρόδο δεν γίνεται με φωνασκίες αλλά με παραγωγική κριτική».
Ο επικεφαλής της «Λαϊκής Συσπείρωσης» Τάκης Πότσος αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, στο έργο της ΔΕΥΑΡ για την εγκατάσταση της επεξεργασίας λυμάτων Ρόδου και σημείωσε ότι είχαν συμφωνήσει με το masterplan που παρουσιάστηκε στο δ.σ., καθώς τα έργα είναι αναγκαία, αλλά ζήτησε να έχουν καλύτερη εικόνα επειδή, όπως είπε, είναι πολύ μεγάλο το κόστος, 45–47 εκατ. ευρώ, μέσα σε μία διετία και εξ ιδίων πόρων. Δεν παρέλειψε ακόμη να πει ότι από τα 90 εκατ. ευρώ που ανέρχεται το συνολικό κόστος των ζημιών από την Bora για δήμο και ΔΕΥΑΡ, η χρηματοδότηση θα ανέλθει στα 10 εκατ. ευρώ, που είναι ένα μικρό ποσοστό.
Απαντώντας ο κ. Βαγιανός, καταρχάς είπε ότι με τον νέο Κώδικα Αυτοδιοίκησης επεκτείνεται το αντικείμενο των ΔΕΥΑ, που θα μπορούν να δραστηριοποιηθούν και στην παραγωγή ενέργειας, θα απαγορεύεται ωστόσο να χρησιμοποιηθούν ίδιοι πόροι για την κατασκευή έργων ηλεκτρικής ενέργειας.
«Σήμερα —συνέχισε— το Βόδι λειτουργεί καλύτερα από ποτέ», αλλά δεν αρκεί και έχουν προσφύγει στη διαδικασία διαπραγμάτευσης για κατεπείγουσα συμβασιοποίηση του έργου με ίδιους πόρους ενός εκατ. ευρώ, ώστε στο επόμενο τρίμηνο να γίνουν τα έργα εισόδου και η στάθμη να κατέβει κάτω από τα δυόμισι μέτρα.
Σχετικά με τη χρηματοδότηση είπε ότι προφανώς η ΔΕΥΑΡ δεν θα μπορούσε σε δύο χρόνια να χρηματοδοτήσει έργα ύψους 20 εκατ. ευρώ και έχει εκπονήσει σχέδιο το οποίο εντάσσεται στο πρόγραμμα της Ε.Ε. για την ολιστική προσέγγιση υδάτων και ακαθάρτων και έχουν υποβάλει πρόταση 90 εκατ. ευρώ. Όπως είπε, από αυτά τα 46 εκατ. ευρώ αφορούν την ΕΕΛ Βόδι, που είναι το πρώτο έργο σε προτεραιότητα, αφού είναι το μεγαλύτερο έργο υποδομής μετά το φράγμα Γαδουρά, διότι συνοδεύεται από ένα δίκτυο 27 χλμ. που θα διανέμει επαναχρησιμοποιούμενο νερό 35 χιλιάδων κυβικών ημερησίως, ώστε όλη η ξενοδοχειακή ζώνη στο βόρειο τρίγωνο να έχει το λεγόμενο green νερό, κάτι που σημαίνει τεράστια εξοικονόμηση. «Είναι μια στοχευμένη και σε απόλυτη συνεννόηση με το υπουργείο κίνηση», κατέληξε.

Ακολουθήστε τη Ροδιακή στο Google News