Λογαριασμοί ρεύματος: «Ξηλώνεται» το μοντέλο είσπραξης για τα δημοτικά τέλη που ίσχυε μισό αιώνα
ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 290 ΦΟΡΕΣ
Ένα μοντέλο είσπραξης που εφαρμόζεται σχεδόν αδιάλειπτα εδώ και μισό αιώνα στους λογαριασμούς ηλεκτρικής ενέργειας οδεύει προς το τέλος του. Η κυβέρνηση δρομολογεί την αποσύνδεση των δημοτικών τελών από το ηλεκτρικό ρεύμα, ανοίγοντας τον δρόμο για μια συνολική αναμόρφωση των λογαριασμών, οι οποίοι επί δεκαετίες λειτουργούσαν όχι μόνο ως μέσο πληρωμής της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά και ως εισπρακτικός μηχανισμός φόρων και τελών υπέρ τρίτων.
Η αλλαγή ευθυγραμμίζεται με τη νέα ευρωπαϊκή κατεύθυνση για «καθαρούς» λογαριασμούς ενέργειας, ωστόσο η εφαρμογή της μετατίθεται για το 2028, αναδεικνύοντας τις τεχνικές δυσκολίες δημιουργίας ενός νέου μηχανισμού είσπραξης, αλλά και τις έντονες επιφυλάξεις της Τοπικής Αυτοδιοίκησης για τις επιπτώσεις στα έσοδά της.
Ο υπουργός Εσωτερικών Θεόδωρος Λιβάνιος ανακοίνωσε χθες (26/6) ότι από την 1η Ιανουαρίου 2028 τα δημοτικά τέλη θα πάψουν να εισπράττονται μέσω των λογαριασμών ηλεκτρικής ενέργειας και θα καταβάλλονται με διαφορετικό μηχανισμό, ο οποίος θα καθοριστεί με Προεδρικό Διάταγμα και θα θυμίζει, σύμφωνα με τον σχεδιασμό του υπουργείου, το μοντέλο είσπραξης του ΕΝΦΙΑ, με ετήσια εκκαθάριση και δυνατότητα αποπληρωμής σε δώδεκα δόσεις.
Η μεταρρύθμιση αποτελεί πάγιο αίτημα τόσο των προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας όσο και της αγοράς, καθώς οι λογαριασμοί έχουν εξελιχθεί σε ένα πολυσύνθετο εισπρακτικό εργαλείο, στο οποίο το κόστος της ίδιας της ηλεκτρικής ενέργειας αποτελεί πλέον μόνο ένα μέρος του τελικού ποσού που πληρώνει ο καταναλωτής.
Ωστόσο, η επιλογή της κυβέρνησης να μεταθέσει την εφαρμογή για το 2028 δείχνει ότι πρόκειται για μια μεταρρύθμιση με σημαντικές τεχνικές αλλά και πολιτικές δυσκολίες. Από τη μία απαιτείται η ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος που θα συνδέει τους δήμους με τις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες και θα διασφαλίζει την ορθή βεβαίωση των οφειλών. Από την άλλη, η αλλαγή αφορά άμεσα τα οικονομικά των δήμων, οι οποίοι σήμερα απολαμβάνουν υψηλή εισπραξιμότητα ακριβώς επειδή τα δημοτικά τέλη είναι ενσωματωμένα στους λογαριασμούς ηλεκτρικής ενέργειας.
Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι η μετάθεση της εφαρμογής μετά το 2027 αφήνει εκτός της επόμενης εκλογικής περιόδου μια ιδιαίτερα ευαίσθητη μεταρρύθμιση, η οποία θα μπορούσε να προκαλέσει αντιδράσεις από την Τοπική Αυτοδιοίκηση αλλά και να ανοίξει τη συζήτηση για το πώς θα διασφαλιστούν τα έσοδα των δήμων όταν χαθεί ο σημερινός μηχανισμός είσπραξης.
Διαβάστε περισσότερα στο protothema.gr

Ακολουθήστε τη Ροδιακή στο Google News