Παροπλισμένα καράβια και θέσεις ρεζερβέ στη Μαρίνα Μανδρακίου
Pοδούλα Λουλουδάκη
ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 2251 ΦΟΡΕΣ
Ο Σταύρος Ροδίτης, υπεύθυνος εταιρείας Yachting περιγράφει τη ζοφερή κατάσταση κι αυτής της σεζόν
«Αργότερα, αργότερα, που θα ρθουν και δυο κότερα »!!! Η φράση της παλιάς ελληνικής ταινίας έχει μείνει στην ιστορία, και τη θυμήθηκα γιατί τα προβλήματα στη Ρόδο με τα κότερα και πάλι θα λυθούν αργότερα!
Οι θαλαμηγοί λοιπόν εξακολουθούν να έρχονται, αλλά εξακολουθούν να μη βρίσκουν πού θα δέσουν. Κι όχι μόνο γιατί δεν έχουμε μαρίνα, το ανέκδοτο των είκοσι-τριάντα τελευταίων χρόνων της Ρόδου, αλλά και γιατί στη μαρίνα του Μανδρακίου είτε συνεχίζουν να ελλιμενίζονται παροπλισμένα πλοία, είτε υπάρχουν θέσεις ρεζερβέ (!) που δίδονται προφανώς όπως δίδονται τα πάσης φύσεως ρεζερβέ! Ο τόπος βοά, μόνο οι αρμόδιοι δεν έχουν πάρει χαμπάρι για να δώσουμε την πιο ήπια εκδοχή.
Ο Σταύρος Ροδίτης στέλεχος ενός από τις έξι εταιρίες Yachting που δραστηριοποιούνται στο νησί, ζει καθημερινά μια άγρια κατάσταση που άλλες φορές γίνεται απλά άδικη και άλλες σε βγάζει από τα ρούχα σου. Η σεζόν ξεκίνησε και ξεκίνησε με προβλήματα που δεν γερνούν ποτέ επειδή δεν λύνονται!
Ισχύει πως το Μαντράκι, εκεί μεταξύ σας, το λέτε Μαϊμουνόσκαλα;
Ναι, έτσι το λέμε χαριτολογώντας γιατί τα μαχαιρώματα δίνουν και παίρνουν εξυπηρετώντας πότε πολιτικά συμφέροντα πότε άλλα! Το πολιτικό κόστος είναι αυτό που σταματά τον εκάστοτε δήμαρχο να βάλει τάξη στο Μαντράκι, στη ζώνη η οποία ανήκει στο Λιμενικό Ταμείο και του οποίου πρόεδρος είναι ο δήμαρχος.
Αυτή η αναρχία τι χαρακτηριστικά έχει, τι συμβαίνει εκεί;
Υπάρχουν καράβια, τα λεγόμενα παροπλισμένα, τα οποία παρότι είναι παροπλισμένα παραμένουν και ελλιμενίζονται στο Μαντράκι ενώ θα έπρεπε οι θέσεις τους να εκκενώνονται για να μπαίνουν οι θαλαμηγοί. Έτσι παρατηρείται συχνά το φαινόμενο να χρειάζεται να ελλιμενιστεί μια θαλαμηγός και να μην υπάρχει χώρος και γι αυτό οι θαλαμηγοί να δένουν έξω από τους τρεις Μύλους, ή άλλες παραλίες του νησιού της Ρόδου.
Πόσο συχνά συμβαίνει αυτό;
Στο φουλ της σεζόν μπορεί να δεις και 30 ή 35 θαλαμηγούς εκτός λιμένα που περιμένουν να δέσουν και να βλέπεις τα βαρκάκια τους να φέρνουν τους ιδιοκτήτες τους έξω για να αφήσουν τα ωραία τους χρήματα, και να κάνουν τις προμήθειές τους. Πολλοί έρχονται, κι επειδή δεν έχει χώρο να δέσουν φεύγουν αμέσως. Υπάρχουν βέβαια κάποια διεθνή περιοδικά τα οποία παρουσιάζουν αυτή την κατάσταση που υπάρχει στη Ρόδο, κι οι άνθρωποι είναι ήδη ενημερωμένοι, αλλά παρόλα αυτά έρχονται γιατί τους αρέσει το νησί.
Για ποια άλλα πράγματα δυσανασχετούν τι δεν πάει καλά;
Συχνά υπάρχει πρόβλημα στο να πάρει ηλεκτρικό μία θαλαμηγός γιατί οι εγκαταστάσεις μας σε μεγάλο βαθμό δεν λειτουργούν ώστε να δώσουν ρεύμα και νερό, δηλαδή τις βασικές παροχές σ΄ ένα σκάφος.
Πού πάνε αν δεν βρουν εδώ;
Συνήθως στην Τουρκία ή θα προσπαθήσουν σε κάποιο άλλο ελληνικό νησί.
Τα τέλη μας είναι ακριβά;
Όχι, θεωρητικά είναι τα πιο φθηνά, αλλά θα ήταν καλύτερο να είναι πιο ακριβά και οι παροχές μας επαρκείς.
Και με τα παροπλισμένα καράβια τι γίνεται;
Τα παροπλισμένα εξακολουθούν να βρίσκονται εκεί λες και το Μαντράκι είναι νεκροταφείο σκαφών και λαμβάνουν θέσεις ωφέλιμες για άλλα σκάφη. Δεν τα βγάζουν για να είναι μεγαλύτερος ο χώρος εκεί μπροστά τους που πωλούν εισιτήρια, για να απλώνουν πιο άνετα τα τραπεζάκια τους. Από την άλλη οι θαλαμηγοί θέλουν να δέσουν και οι άνθρωποι που τις χρησιμοποιούν είτε είναι ναυλωμένη η θαλαμηγός, είτε πολύ περισσότερο είναι ιδιοκτησίας τους, είναι υψηλού εισοδήματος και όχι μόνο μπορούν να ξοδέψουν χρήματα ανά ημέρα που βρίσκονται εδώ, αλλά θέλουν κιόλας. Εκτός κι αν επειδή έχουμε συνηθίσει με τους τουρίστες του all inclusive δεν μας ενδιαφέρουν αυτοί.
Υπάρχουν ρεζερβέ θέσεις στο Μαντράκι; Ακούγεται κι αυτό!
Κατά κάποιο τρόπο ναι, γιατί έτσι εξασφαλίζουμε μία θέση στη μαρίνα για τον πελάτη μας η οποία όμως κρατήθηκε «το ρεζερβέ» που λέμε το οποίο ορισμένοι το εκμεταλλεύονται και άλλοι το «διεκδικούν» με όλους τους τρόπους. Έτσι, μπορεί εγώ ή ένας άλλος συνάδελφος να έχουμε έξι σκάφη που περιμένουν να ελλιμενιστούν και η ρεζερβέ θέση να μένει κενή για να εξυπηρετήσει άλλους συναδέλφους.
Έχετε φτάσει ποτέ στα όριά σας, έχετε αντιμετωπίσει πολύ δυσάρεστες καταστάσεις;
Τη μισή σεζόν λειτουργούμε στα κόκκινα. Έρχονται celebrities, επιχειρηματίες μεγάλοι με τις ωραίες τους θαλαμηγούς και προσκρούουμε, πέφτουμε πάνω σε τοίχο. Δυσχεραίνεται η δουλειά μας με αποτέλεσμα να δυσφημιζόμαστε, κι εμείς που κάνουμε αυτή τη δουλειά και το νησί μας.
Αυτή η κατάσταση πώς θα αλλάξει;
Με οργάνωση και γενναίες αποφάσεις από τους ιθύνοντες
Τι είναι το Yachting, η δουλειά που κάνετε εσείς;
Ένας από τους μεγαλύτερους τομείς της θαλάσσιας τουριστικής βιομηχανίας. Στη Ρόδο το επίπεδο υπηρεσιών δεν έχει φτάσει εκεί που θα μπορούσε να είναι. Εμείς είμαστε οι άνθρωποι που αναλαμβάνουν να διεκπεραιώνουν τις ανάγκες μιας θαλαμηγού έτσι ώστε οι επιβαίνοντες, οι ιδιοκτήτες, να μην σπαταλούν τον πολύτιμο χρόνο των διακοπών τους. Εμείς φροντίζουμε για τις γραφειοκρατικές διατυπώσεις μιας θαλαμηγού, τις ανάγκες για σίτιση, πετρέλευση, ψυχαγωγία, τεχνική υποστήριξη, ασφάλεια του επιβαινόντων στο σκάφος και των καλεσμένων τους.
Επομένως είστε οι πρώτοι που συναντούν όταν μπαίνουν στη Ρόδο. Τι σας λένε;
Είναι λάτρεις του νησιού, ξέρουν ήδη τα προβλήματα που υπάρχουν εδώ, έχουν ήδη ενημερωθεί, αλλά επιμένουν κι έρχονται για τις ομορφιές του, για την ιστορία του. Εμείς είμαστε οι άνθρωποί τους στο νησί και όχι μόνον. Είναι μια σχέση εμπιστοσύνης για την οποία κάνουμε το καλύτερο δυνατό χωρίς να υπολογίζουμε ώρες δουλειάς ή κόστος. Ασχολούμαστε επίσης με τη μεσιτεία-αγοραπωλησία σκαφών και τη ναύλωση σκάφους. Στην περίπτωση αυτή προσφέρουμε το σκάφος της επιθυμίας τους, καθώς και το πλήρωμα και φτιάχνουμε το πακέτο των διακοπών τους ανάλογα με την προτίμηση. ʼλλος θέλει να δει φύση και θα τον στείλουμε σε κολπίσκους, άλλος κοσμική ζωή.
Τα προβλήματα τα άλλα που αντιμετωπίζετε ποια είναι;
Η έλλειψη οργανωμένης μαρίνας, οι μειωμένες παροχές στα θέματα παροχών, τα λάθος άτομα ακόμα και σε νευραλγικές θέσεις όπου λαμβάνονται οι αποφάσεις, οι συναδελφικές τρικλοποδιές Υπάρχουν μεγάλες σκοπιμότητες γύρω από το χώρο του σκάφους.
Οι καλύτεροι πελάτες ποιοι είναι;
Γενικά είναι οι Τούρκοι, οι Ισραηλίτες και οι καλοί πελάτες που μπορεί να είναι από το Λίβανο, από την Αίγυπτο, κι αλλού. Επίσης ναυλώνουν σκάφη Αμερικανοί, Καναδοί και καμιά φορά συνεργαζόμαστε και με τους Τούρκους γι αυτά.
Η προοπτική που θα αλλάξει εντελώς την κατάσταση ποια είναι;
Να ανοίξει η νέα μαρίνα. Στις τρεις βασικές μαρίνες του Μαρμαρίς, αν και είναι πολύ περισσότερες, ελλιμενίζονται 3.000 σκάφη με όσα έσοδα συνεπάγεται αυτό, που είναι πάρα πολλά. Ακόμα όμως κι αν ανοίξει η μαρίνα, μετά από τόσα χρόνια που σχεδιάστηκε θα είναι μια παροπλισμένη μαρίνα διότι ο σχεδιασμός της ήταν λάθος από μιας αρχής. Ούτε καν η θέση που έχει επιλεγεί να γίνει δεν είναι η κατάλληλη γιατί την πιάνει ο καιρός. Επί ιταλικής κατοχής, οι Ιταλοί είχαν κάνει σχέδια σύμφωνα με τα οποία η δεύτερη μαρίνα της Ρόδου, πέραν αυτής του Μαντρακίου θα έπρεπε να είναι στον κόλπο της Ιξιάς και να γίνουν παρεμβάσεις. ʼλλωστε οι Ιταλοί δεν έφτιαχναν ποτέ μαρίνες πάνω στη θάλασσα, λόγω του μεγάλου κόστους. Επέλεγαν μία έκταση δίπλα σε θάλασσα, έκαναν τις χερσαίες εγκαταστάσεις, τις παροχές και άνοιγαν δίοδο για να μπει το νερό. Η μαρίνα που κάνουμε εμείς εκεί, στο μάτι του κυκλώνα, ανεβάζει το κόστος και είναι χρονοβόρα η διαδικασία. Φτάσαμε μέσα στη θάλασσα να ρίχνουμε τόνους τσιμέντου. Πόσες φορές τους το έχει διαλύσει;
Τι θα λέγατε εν κατακλείδι;
Η Ρόδος έχει συγκριτικό πλεονέκτημα σε σχέση με άλλες περιοχές της Μεσογείου. ΄Εχει αεροδρόμιο κοντά στη μαρίνα, με καθημερινές απευθείας πτήσεις απ΄ όλες τις ευρωπαϊκές πόλεις, είναι κόμβος που ενώνει την Ελλάδα με την Τουρκία, έχει ασφάλεια στις θάλασσές της, μπορεί να γίνει ένας από τους top yachting προορισμούς φτάνει να ενισχυθεί η ιδιωτική πρωτοβουλία. Πρέπει ο στόχος να είναι κοινός και συμφωνημένος, για το καλό του τόπου.