Δημήτρης Προκοπίου: Η Ελλάδα η μεγαλύτερη ναυτιλιακή χώρα στον κόσμο το 2023

Δημήτρης Προκοπίου: Η Ελλάδα η μεγαλύτερη ναυτιλιακή χώρα στον κόσμο το 2023

Δημήτρης Προκοπίου: Η Ελλάδα η μεγαλύτερη ναυτιλιακή χώρα στον κόσμο το 2023

Rodiaki NewsRoom

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 1243 ΦΟΡΕΣ

Γράφει ο
Δημήτρης Προκοπίου

Οι ελληνες πλοιοκτήτες- εφοπλιστές κατέχουν το 21% του παγκόσμιου στόλου εμπορικών πλοίων σε όρους τόνων νεκρού βάρους / dwt, σύμφωνα με στοιχεία της Έκθεσης της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών.

Συνολικά 5.520 πλοία είναι ο στόλος των Ελλήνων εφοπλιστών. Οι Έλληνες εφοπλιστές ναυπηγούν σήμερα 241 ποντοπόρα πλοία, χωρητικότητας 19 εκατ. dwt. Παρυσιάζεται αύξηση κατά 40% σε σύγκριση με τις παραγγελίες του 2022 (173 πλοία). Πάνω από το 40% των πετρελαιοφόρων και σχεδόν ένα στα 6 πλοία μεταφοράς LNG πλοίων που κατασκευάζονται σήμερα θα παραδοθούν σε Έλληνες πλοιοκτήτες για να τα ναυλώσουν στις παγκόσμιες αγορές καυσίμων.

Συνοπτικά ο μέσος όρος ηλικίας του ελληνόκτητου στόλου είναι περίπου 10 χρόνια, και είναι χαμηλότερος από τον παγκόσμιο μέσο όρο που είναι σχεδόν 11 χρόνια. Συνεπώς τα ελληνόκτητα πλοία είναι ποιοτικότερα ως νεότατα.

Τα τελευταία δέκα χρόνια η συνολική χωρητικότητα του ελληνικού εμπορικού στόλου, που αποτελείται από 5.520 πλοία, έχει αυξηθεί κατά 50%. Για τους τύπους πλοίων στρατηγικής σημασίας, πάνω από το 70% του κοινοτικού στόλου ελέγχεται από ελληνικά συμφέροντα, ενώ ο ελληνόκτητος στόλος συμβάλλει καθοριστικά μετά τον τουρισμό στη διασφάλιση της επισιτιστικής ασφάλειας και της ενεργειακής αυτονομίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Τα στοιχεία αυτά αναφέρει στην Ετήσια Έκθεση της Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών.

Δυναμικό Έλληνικής ναυτιλίας ανά είδος πλοίου
Η ελληνική ναυτιλία είναι βασικός πυλώνας της μεταφοράς αναγκαίων αγαθών, καθώς αντιπροσωπεύει (σε όρους dwt):31,27% του παγκόσμιου στόλου πετρελαιοφόρων, 25,32% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, 22,65% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG), 15,79% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς χημικών και προϊόντων πετρελαίου, 11,46% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς υγραερίου (LPG), 8,92% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες κατέχουν το 80% των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου που ελέγχονται από την Ε.Ε., το 73% των πετρελαιοφόρων, το 85% των πλοίων μεταφοράς LNG και το 17% των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Επιχειρούν βασικά στην bulk/tramp ναυτιλία, τον τομέα που ειδικεύεται στη μεταφορά βασικών χύμα προϊόντων, όπως σιτηρά και άλλα γεωργικά προϊόντα, πετρέλαιο κι φυσικό αέριο, σιδηρομετάλλευμα, χημικά προϊόντα, άνθρακα, λιπάσματα και δασικά προϊόντα.

«Η bulk/tramp ναυτιλία είναι πλέον η απόλυτα ανταγωνιστική αγορά, που η πλοιοκτησία δεν μπορεί να επηρεάσει τις τιμές της ναυλαγοράς. Δηλαδή, μέσω των συνεχώς αυξανόμενων οικονομιών κλίμακας, το κόστος μεταφοράς διατηρείται εντυπωσιακά χαμηλά προς όφελος του τελικού καταναλωτή», επισημαίνεται στην έκθεση. Περίεργο δεδομένου ότι οι ναύλοι ειδικά στα δεξαμενόπλοια αλλά και στα φορτηγά έχουν αυξηθεί πολύ σε πολλές κατηγορίες πλοίων.

Σημασία πρέπει να δοθεί στην πρόσβαση που χρειάζεται η ναυτιλία σε επαρκή χρηματοδότηση για την αγορά μεταχειρισμένων και την παραγγελία νέων πλοίων του στόλου της, προκειμένου να επιτευχθεί και η απανθρακοποίησή της, ενώ επισημαίνεται η ανάγκη λήψης κατάλληλων θεσμικών μέτρων σε επίπεδο Ε.Ε., ώστε ν’ αντιστραφεί η πτωτική τάση της ναυτιλιακής χρηματοδότησης.

Το ζητούμενο είναι αν στην Ελλάδα στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και Ελευσίνας θα ξεκινήσει η κατασκευή νέων πλοίων και δεν θα γίνονται μόνο επισκευές. Βέβαια ακόμα και σήμερα στη Ναυπηγοεπισκευαστική «Ζώνη Περάματος κατασκευάζονται επιβατηγά οχηματαγωγά ανοιχτού τύπου ή και μικρού μεγέθους. Το άλλο ζητούμενο είναι το ενδυνάμωμα του Ελληνικού Νηολόγιου, όπως επίσης και η επιλογή Ελλήνων ναυτικών στα πλοία σημαιών ευκαιρίας κι άλλων νηολογίων.

Διαβάστε ακόμη

Παναγιώτης Κουνάκης: Νησιώτες, πολίτες Γ’ κατηγορίας

Γιώργος Ζαχαριάδης: «Αν φυτρώσουν λουλούδια στις πόρτες μας»

Δημήτρης Προκοπίου - Φώτης Αναστασιάδης: Τουρισμός, κίνδυνοι και εναλλακτικές μορφές

Φίλιππος Ζάχαρης: Κοπιάζοντας για το τέλος και τη νέα αρχή

Αργύρης Αργυριάδης: Η ιδεολογική «μετάλλαξη» της ΝΔ

Ηλίας Καραβόλιας: Ο αληθινός φόβος των μαζών

Χρήστος Γιαννούτσος: Πέρυσι η Ρόδος, φέτος η Κως και η Χίος... μετά;

Γιάννης Σαμαρτζής: Η μεγέθυνση της οικονομίας, μέσω της αύξησης των επενδύσεων