K. Xαλκιάς: Ο δήμος πρέπει να προχωρήσει και να οργανώσει τις οικονομικές του υπηρεσίες

K. Xαλκιάς: Ο δήμος πρέπει να προχωρήσει και να οργανώσει τις οικονομικές του υπηρεσίες

K. Xαλκιάς: Ο δήμος πρέπει να προχωρήσει και να οργανώσει τις οικονομικές του υπηρεσίες

Rodiaki NewsRoom

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 832 ΦΟΡΕΣ

Οικονομικές υπηρεσίες δήμου Ρόδου…όπως ΑΑΔΕ και τέλος στα «ραβασάκια», σχεδιάζει να οργανώσει η δημοτική αρχή άμεσα, προκειμένου «να σώσει» ό,τι σώζεται από τα ανείσπρακτα των παρελθόντων ετών (ΠΟΕ), τα οποία ανέρχονται σε εξήντα δύο εκατομμύρια ευρώ, μετά…την «καμπάνα» που έκρουσε η Γενική Διεύθυνση Δημοσίων Εσόδων με το πόρισμά της!

Το πιο ανησυχητικό από τα ευρήματα του πορίσματος-το οποίο είδε το φως της δημοσιότητας τις προηγούμενες ημέρες-για τη δημοτική αρχή φέρεται να είναι ότι έχει διενεργηθεί και κατά το παρελθόν έλεγχος στον δήμο Ρόδου, για παρελθόντα οικονομικά έτη, πάλι από την ίδια Υπηρεσία, τη Γενική Διεύθυνση Δημοσίων Εσόδων, αφορούσε σε παρελθούσες χρήσεις, και εξήγαγε επίσης κάποια πορίσματα και με βάση αυτά, έγιναν συστάσεις προς τον δήμο Ρόδου προκειμένου να συμμορφωθεί. Ειδικότερα, πρόκειται για έλεγχο που διενεργήθηκε το 2018 για τη χρήση του 2016.


Σύμφωνα με τον καθ’ ύλην αρμόδιο αντιδήμαρχο Οικονομικών (και αναπληρωτή δημάρχου), κ. Κώστα Χαλκιά, ο δήμος, το 2020, εγγράφως, δεσμεύτηκε να πράξει τα απαραίτητα, προκειμένου να συμμορφωθεί με τις συστάσεις που του έγιναν.
«Δυστυχώς, διανύθηκε ολόκληρη σχεδόν η θητεία της προηγούμενης δημοτικής αρχής και διαπιστώνεται το 2024, στο νεότερο έλεγχο που έγινε για το 2022, ότι δεν υπήρξε καμία απολύτως συμμόρφωση. Παρά τις υποσχέσεις, παρά το γεγονός ότι υπήρχε ένας προηγούμενος έλεγχος, υπήρχαν προηγούμενα πορίσματα, υπήρξε μία δυνατότητα να καθοδηγηθεί ο δήμος για το πως πρέπει να φτιάξει κάποια πράγματα», λέει ο ίδιος και συμπληρώνει:


«Αν και είμαστε νέα δημοτική αρχή, αν και έχουμε αναλάβει μόλις προ πέντε μηνών και όλοι γνωρίζουμε και τις συνθήκες κάτω από τις οποίες αναλάβαμε-που δεν ήταν εύκολες, ήταν δύσκολες. Τόσο οι δημοσιονομικές συνθήκες όσο και το γεγονός ότι είχαμε να αντιμετωπίσουμε μία δικαστική αμφισβήτηση της εκλογής μας. Παρά ταύτα, και χωρίς να γνωρίζουμε ακριβώς τι είναι αυτό που ερευνά η υπηρεσία δημοσιονομικού ελέγχου…

Δεν γνωρίζαμε. Ήρθαν και έκαναν έλεγχο στο 2022 και χωρίς να γνωρίζουμε ακριβώς τι είδους έλεγχο κάνουν και ποια θα είναι τα συμπεράσματα που θα εξάγουν. Παρά ταύτα, πρέπει να ειπωθεί ότι, για όλα σχεδόν τα πορίσματα και τις διαπιστώσεις τους, σε ανύποπτο χρονικό διάστημα, είχαμε ήδη τοποθετηθεί και είχαμε πει ότι πρέπει αυτά να τα αλλάξουμε. Δηλαδή, τα είχαμε διαπιστώσει και εμείς οι ίδιοι. Εμείς οι ίδιοι, οι οποίοι σ’ αυτή τη δύσκολη περίοδο μπήκαμε στη διαδικασία να αντιμετωπίσουμε το δημοσιονομικό πρόβλημα και τη δικαστική αμφισβήτηση. Παρά ταύτα, ασχολούμενοι με τον δήμο, βλέπαμε τα ίδια ζητήματα και αρχίσαμε να ενεργούμε για να τα βελτιώσουμε».


Όπως έχει γίνει γνωστό, λοιπόν, το πόρισμα εντοπίζει προβλήματα που έχουν να κάνουν με την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του δήμου, με τους κοινόχρηστους χώρους, με τις διαδικασίες της είσπραξης. Δηλαδή, ζητήματα καίρια για τα οποία ο κ. Χαλκιάς θυμίζει ότι τα έχουν αναδείξει όλο το προηγούμενο διάστημα.

Επανέλεγχος
Ο δήμος, διαχρονικά, έχει συγκεκριμένες διαδικασίες είσπραξης των οφειλών, σύμφωνα με τις οποίες υποχρεούται να βρει τον οφειλέτη του, να συντάξει την πράξη που απευθύνεται προς αυτόν, να του την κοινοποιήσει, να τον καλέσει να πληρώσει και αν δεν πληρώσει, στη συνέχεια να προβεί στη διαδικασία της διοικητικής εκτέλεσης.


Ο δήμος δηλαδή πρέπει να μπει στην εξής διαδικασία: πρέπει, πρώτα απ’ όλα, να διαπιστώσει ότι υπάρχει η υποχρέωση κάποιου, στη συνέχεια να προχωρήσει στη βεβαίωση, κάτι που κάνει τις περισσότερες φορές, να την κοινοποιήσει με απόδειξη στον οφειλέτη, κάτι που είναι υποχρεωτικό κομμάτι της βεβαίωσης. Αυτό στην πράξη σημαίνει ότι βεβαίωση που έγινε και δεν κοινοποιήθηκε, θεωρείται ανύπαρκτη. Και εφόσον δεν προσέλθει ο οφειλέτης, να πληρώσει, υποχρεούται να αναζητήσει τα χρήματά του.


Από την πρώτη στιγμή, λοιπόν, που ανέλαβε η νέα δημοτική αρχή, με… «γυμνό μάτι», έχει διαπιστώσει τα εξής δύο πολύ σημαντικά προβλήματα, τα οποία έχουν αναφέρει πολλές φορές: πρώτον, διαπιστώνουν ότι πολλές από τις βεβαιώσεις του δήμου έχουν πρόβλημα. Στον βαθμό, δηλαδή, που μία βεβαίωση έχει υποπέσει σε παραγραφή, τότε αυτό σημαίνει και απώλεια εσόδων για τον δήμο.

Όταν ο νομοθέτης λέει ότι ποσά από μία συγκεκριμένη πηγή οφείλεις να τα βεβαιώσεις και να τα εισπράξεις εντός τριετίας ή εντός πενταετίας, σε διαφορετική περίπτωση, αν παρέλειψες, δηλαδή, τουλάχιστον να το βεβαιώσεις σωστά και να το κοινοποιήσεις σωστά, τότε το δικαίωμά σου να πας να εισπράξεις χάνεται.
Αυτό σημαίνει, ότι πράγματι, ο δήμος δεν μπορεί να κυνηγήσει αυτά τα χρήματα και πρέπει να τα διαγράψει. Αυτό το διαπίστωσαν από την αρχή, δηλαδή ότι οι βεβαιώσεις έχουν προβλήματα και πρέπει κάποιες να τις επαναλάβουν και μάλιστα πριν το τέλος του έτους, ώστε να σώσουν αυτά που δεν έχουν ήδη παραγραφεί.


Από τα πρώτα πράγματα που ασχολήθηκαν αυτό το πρώτο εξάμηνο είναι καταρχάς να εντοπίσουν το πρόβλημα και με ποια συνεργεία θα γίνει αυτή η δουλειά καθώς, αντιλαμβάνεται κανείς, ότι πρόκειται για χιλιάδες πράξεις βεβαίωσης και χιλιάδες επιδόσεις. Έτσι, λοιπόν, εδώ και καιρό, σε ανύποπτο χρόνο, έκαναν συνάντηση με τον προϊστάμενο της ΔΟΥ Ρόδου και μίλησαν με υπηρεσιακούς της ΑΑΔΕ προκειμένου να μπορέσουν να αντλήσουν εκείνα τα πληροφοριακά στοιχεία που χρειάζονται ώστε να μπορέσουν με ηλεκτρονικό τρόπο να επιδώσουν τις ταμειακές βεβαιώσεις ώστε να υπάρξει απόδειξη της γνωστοποίησης την οποία απαιτεί ο νόμος.


Στο παρελθόν, ο δήμος έστελνε κάποια επιστολή χωρίς απόδειξη παραλαβής και τώρα αυτό είναι πρόβλημα, αφού πρέπει να μπουν στη διαδικασία για το ποια είναι σε ισχύ και ποια όχι.


Αυτό σημαίνει, ότι πρέπει να γίνει πολύ προσεκτικός έλεγχος όλων των διαδικασιών που προηγήθηκαν, ανά υπόθεση! Κι αυτό γιατί μπορεί σε κάποιον να του έχει σταλεί στη σωστή διεύθυνση και να υπάρχει η απόδειξη παραλαβής με κάποιον τρόπο. Οπότε πρέπει να εξετάσουν μία προς μία όλες τις περιπτώσεις και όπως αντιλαμβάνεται κανείς είναι πολύ μεγάλη δουλειά.


Το ύψος των ανείσπρακτων οφειλών προς τον δήμο είναι γνωστό: ανέρχονται σε 62 εκατ. ευρώ και είναι σε βάθος εικοσαετίας. Εφόσον είναι ομοιόμορφα κατανεμημένα μέσα στα χρόνια, σημαίνει ότι περίπου προστίθενται οφειλές ΠΟΕ περίπου 3 εκατ. ευρώ το χρόνο. Πάντως, με τις πρώτες εκτιμήσεις, όταν θα γίνει η εκκαθάριση των προς είσπραξη χρημάτων του δήμου, αναμένεται ότι το ποσό αυτό θα πέσει αρκετά.


Η πραγματικότητα είναι βέβαια, ότι η είσπραξη που γίνεται κάθε χρόνο από τα ΠΟΕ είναι της τάξεως του 1,5 εκατ. ευρώ και ότι κινούνται οι λογαριασμοί που ήρθαν και ρυθμίστηκαν την τελευταία πενταετία, δηλαδή δεν έρχονται να πληρώσουν για οφειλές πριν δέκα-δεκαπέντε χρόνια.


Σύμφωνα με τον κ. Χαλκιά, οι ενέργειες που δεν έχουν γίνει είναι πράγματα που δεν έγιναν το 2005, 2010, 2015 και αυτός που έχει να απολογηθεί ότι δεν έκανε το 2020 είναι γιατί δεν έκρινε ότι κάποια έχουν υποπέσει σε παραγραφή ώστε να τα «σώσει».


Αυτό που διακρίνουν σήμερα, με βάση και με αυτά που βλέπουν, είναι ότι ενδεχομένως πάσχουν βεβαιώσεις του 2019 και του 2020 που σώζονται ακόμη. Δηλαδή δεν θα πάνε να επαναλάβουν στο τέλος του έτους όλες τις διαδικασίες για όλες τις βεβαιώσεις, αλλά για τις οφειλές που κινδυνεύουν να υποπέσουν σε παραγραφή, δηλαδή οριακά του 2018.


«Βλέπουμε πράγματα, τα οποία τα παρατηρήσαμε πραγματικά με “γυμνό μάτι” και εν τέλει, αυτό το πόρισμα ουσιαστικά επιβεβαιώνει αυτές τις παρατηρήσεις που έχουμε κάνει αυτό το εξάμηνο. Το πρώτο εξάμηνο, εκτός από το να σταθεροποιήσουμε τα οικονομικά του δήμου και να μεριμνήσουμε για τη λήψη του δανείου, που το θεωρούσαμε επιτακτική ανάγκη, αυτό που κάναμε ήταν να καταγράφουμε ακριβώς τι βλέπουμε, τις διαδικασίες, τα προβλήματα που υπάρχουν, σε συνεργασία πάντα με τους υπηρεσιακούς», λέει ακόμη ο κ. Χαλκιάς.


Στο πλαίσιο αυτό, πιστεύουν ότι η Εφορία έχει κάνει τα τελευταία χρόνια τα αναγκαία βήματα και ο δήμος θέλει να κάνει αντίστοιχα βήματα με το Δημόσιο. Και για ακόμα μία φορά τονίζει ότι όχι απλά θα συμμορφωθούν με τις διαπιστώσεις του πορίσματος αλλά αυτά που αναφέρει αποτελούσαν και δική τους πολιτική βούληση να τα κάνουν.


«Ο δήμος πρέπει να προχωρήσει και να οργανωθεί επιτέλους στις οικονομικές του υπηρεσίες», τονίζει και συμπληρώνει, ότι η μορφή οργάνωσης του δήμου θα είναι αντίστοιχη με αυτή που βλέπουμε στην ΑΑΔΕ. Κλείνοντας, ο κ. Χαλκιάς ρωτήθηκε εάν το πόρισμα αυτό συνεπάγεται και κυρώσεις για τον δήμο, ωστόσο ήταν κατηγορηματικός λέγοντας ότι, στην παρούσα φάση, δεν επιθυμεί να κάνει κανέναν σχολιασμό επ’ αυτού.

Διαβάστε ακόμη

Ολοκληρώθηκαν οι εργασίες του ΚΓ’ πολιτιστικού συμπόσιου της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών

Καταδίωξη και σύλληψη δυο διακινητών από το Λιμεναρχείο Ρόδου

Ξεναγοί: «Σθεναρό όχι» στο νομοσχέδιο που υποβαθμίζει το επάγγελμα

Σε λειτουργία το «Ψηφιακό Μητρώο Μελών Λεσχών Φιλάθλων»

Διαγωνισμός για την προστασία των ακτών σε Σορωνή και Καλαβάρδα

Απόφαση για επιστροφή χρημάτων εξαιτίας της πυρκαγιάς στη Ρόδο

Τροχαίο ατύχημα πριν από λίγο στην περιοχή Τραουνού

Έκτακτη Συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Ρόδου