Χρήστος Γιαννούτσος: Εξαφάνιση του σχολικού επαγγελματικού προσανατολισμού...μπορείτε να βοηθήσετε;
ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 680 ΦΟΡΕΣ
Γράφει ο
Χρήστος Γιαννούτσος *
Τι θα γίνεις όταν μεγαλώσεις; Η απορία που εκφράζεται σε όλα τα παιδιά ανεξαρτήτως ηλικίας. Με ποια κριτήρια δίνεται η απάντηση στην πραγματικότητα; Με βάση τις δεξιότητες που έχει το κάθε παιδί, με βάση τα θέλω του, με βάση τις προσδοκίες των γονιών, ή με βάση τις επιλογές που του προσφέρει ο σχολικός επαγγελματικός προσανατολισμός;
Όταν ήμουν μικρός, μέχρι την Γ’ γυμνασίου ήθελα να γίνω ξεναγός. Μάθαινα αγγλικά και γερμανικά εκείνη την περίοδο, αγαπημένο μάθημα η ιστορία από το δημοτικό, οπότε γιατί όχι; Μέχρι που παρακολούθησα το μάθημα του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ονόματι ΣΕΠ) και ανακάλυψα το τμήμα Ξένων Γλωσσών, Μετάφρασης και Διερμηνείας στην Κέρκυρα, για το οποίο δεν είχα ακούσει τίποτα μέχρι τότε.
Η καθηγήτρια που έκανε στο Γυμνάσιο Κρεμαστής το μάθημα του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού ήταν βιολόγος, ωστόσο έκανε ό,τι καλύτερο μπορούσε για να βρει πληροφορίες για τη σχολή μου.
Και τελικά με έφερε σε επικοινωνία με απόφοιτο του συγκεκριμένου τμήματος που δούλευε μέχρι πρόσφατα στο Διεθνές Κέντρο Συγγραφέων και Μεταφραστών του δήμου Ρόδου, την κυρία Ελευθερία Μπινίκου, η οποία εκείνη τη χρονιά επισκέφτηκε το Γυμνάσιο Κρεμαστής για να μας ενημερώσει για τη μετάφραση και για το σχολικό διαγωνισμό λογοτεχνικής μετάφρασης που διοργάνωνε σε ετήσια βάση.
Σχεδόν μια δεκαετία αργότερα, δυστυχώς το Διεθνές Κέντρο Συγγραφέων και Μεταφραστών δεν διοργανώνει διαγωνισμούς λογοτεχνικής μετάφρασης στα σχολεία και δεν γίνονται από την πλευρά του ενημερωτικές ημερίδες στα σχολεία του νησιού μας, όπως δεν υφίσταται δυστυχώς και το μάθημα του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού.
Πέρσι είχα την τιμή ως υποψήφιος διδάκτωρ του Τμήματος Ξένων Γλωσσών, Μετάφρασης και Διερμηνείας και μέλος του εργαστηρίου Κέντρο Γλώσσας και Πολιτικής του Ιονίου Πανεπιστημίου να πραγματοποιήσω ενημερωτικές ημερίδες για τη μετάφραση στο ΓΕΛ Κρεμαστής (σε συνεργασία και με το Europe Direct Νοτίου Αιγαίου), καθώς και στις λυκειακές τάξεις στη Σύμη και στη Χάλκη.
Φανταστείτε τη χαρά μου όταν ενημερώθηκα από τον διευθυντή του ΓΕΛ Κρεμαστής, τον κύριο Δημήτριο Γρηγοριάδη, ότι μια μαθήτρια του σχολείου δήλωσε και πέρασε επιτυχώς στο τμήμα Ξένων Γλωσσών, Μετάφρασης και Διερμηνείας στην Κέρκυρα.
Αυτή βέβαια είναι μια μεμονωμένη περίπτωση, δυστυχώς το πρόβλημα παραμένει.
Τι κάνουν τα πανεπιστήμια υπεύθυνα και συντονισμένα για να ενημερώσουν τους υποψήφιους φοιτητές για το πρόγραμμα σπουδών των Σχολών τους και τις επαγγελματικές προοπτικές;
Τι κάνουν ο πρώτος και ο δεύτερος βαθμός αυτοδιοίκησης για τον επαγγελματικό προσανατολισμό των νέων γενιών; Τί κάνει το Υπουργείο Παιδείας ως προς τον σχεδιασμό του σχολικού επαγγελματικού προσανατολισμού;
Η απάντηση δυστυχώς είναι μονολεκτική: Λίγα!
Πρέπει να τρέξουν άμεσα προγράμματα σχολικού επαγγελματικού προσανατολισμού σε επίπεδο περιφέρειας και δήμων, όπου θα υπάρχει συνεργασία μεταξύ Επιμελητηρίων, Πανεπιστημίων και Αυτοδιοικητικών.
Επίσης, αν το υπουργείο Παιδείας δεν επαναφέρει το μάθημα του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού αξιοποιώντας και την τεχνολογία για την παροχή πληροφοριών σχετικά με διάφορα επαγγέλματα (με τη δημιουργία βίντεο κτλ), ιδίως στη σύγχρονη εποχή της τεχνητής νοημοσύνης, τότε πολύ φοβάμαι ότι οι νέες γενιές περιμένουν δυσάρεστες εκπλήξεις στα προσεχή χρόνια ως προς τον επαγγελματικό στίβο.
• Ο Χρήστος Γιαννούτσος είναι επαγγελματίας μεταφραστής στη Ρόδο και υποψήφιος Διδάκτωρ του Τμήματος Ξένων Γλωσσών, Μετάφρασης και Διερμηνείας του Ιονίου Πανεπιστημίου.